Hej!

Jag har en köksbänk som jag har målat ett lager med alkydoljefärg(för fönster utomhus) i ren hast. Ville bara ha det klart så fort som möjligt och trodde det skulle funka bra. Nu när den torkat så ser det inte så bra ut och efter att jag läst lite trådar så inser jag att det är bäst att tänka först och måla sen MEN nu är skadan redan gjord och jag undrar då: Går det att måla över med akrylfärg eller hur ska jag gå tillväga för att kökssoffan inte ska se ut som skit? Vill helst inte köra värmepistolsrace.

möbeln är av mdf och spånskivor med en vanlig trästomme. mdf'n och träet är obehandlat innan förutom målartvätt och spånskivorna är lackade(vita) men är uppruggade med sandpapper.

Tacksam för hjälp!

Som svar på din fråga om alkyden går att måla över med akryl så är svaret: Ja.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar med att kökssoffan ser ut som skit. Har det hänt något med färgen (rest sig eller blåsor) eller är det bara nyansen du inte är nöjd med?

Tack för ett snabbt svar! Nu kan jag pusta ut.
Soffan ser ut som "skit" för att färgen ser flammig och plastig ut. det ser ut som att den "flyter" ovanpå spånskivorna. vilket kanske beror på att dom var lackade innan.

Nu när jag då kan måla över med akrylfärg, ska jag då grunda innan (alkylfärgen är av en ljusgrå nyans) eller kan jag måla över med akrylfärg direkt? är det något annat förarbete som behövs innan man målar över?

lemieux skrev:
Nu när jag då kan måla över med akrylfärg, ska jag då grunda innan (alkylfärgen är av en ljusgrå nyans) eller kan jag måla över med akrylfärg direkt? är det något annat förarbete som behövs innan man målar över?
Jag antar att akrylen är relativt nypålagd och inte hunnit bli smutsad. Då räcker det med att rugga upp ytan lite lätt med ett slippapper korn 180 tills ytan är helt matt.

Har ytan hunnit bli smutsig och fet måste du gå på med målartvätt först. Ta isåfall färdigblandad Nitor som du inte behöver efterskölja.

Raceman skrev:
Ta isåfall färdigblandad Nitor som du inte behöver efterskölja.
Nja, kolla med färgfabrikanterna vad de säger om att måla på målartvätt. Det som lyfter smuts och annat från ytan har ju en liknande effekt på färgfilmen också.

nemlan skrev:
Nja, kolla med färgfabrikanterna vad de säger om att måla på målartvätt. Det som lyfter smuts och annat från ytan har ju en liknande effekt på färgfilmen också.
Nja, det är skillnad på målartvätt och målartvätt.
Gammal klassisk målartvätt, (som jag antar att du menar) måste man efterskölja, annars fäster inte färgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.