30 252 läst ·
14 svar
30k läst
14 svar
Behöver snabb hjälp ang spackling!!!!!
Spacklade hela kvällen igår, kul fredagsnöje. Tanken var att nu på morgonen slipa, sen under dagen limma och sätta väv. Måla imorgon. Men nu blev jag tveksam angående torktiden på spacklet.
Det är våtrumsspackel, alcro lätt våt, det handlar om. Står att den är yttorr efter 2 timmar, genomtorr efter ca 24 timmar. Det har nu gått 12 timmar. Är det ok att slipa och limma eller behöver jag vänta tills imorrn.
Tacksam för snabba svar!
Det är våtrumsspackel, alcro lätt våt, det handlar om. Står att den är yttorr efter 2 timmar, genomtorr efter ca 24 timmar. Det har nu gått 12 timmar. Är det ok att slipa och limma eller behöver jag vänta tills imorrn.
Tacksam för snabba svar!
Är absolut ingen målare men jag skulle vänta minst 24 timmar om det står genomtorr efter 24 timmar. Det kanske går tidigare men är rätt surt om det inte blir bra bara för att man stressar/chansar.
Jag chansar, men bara ibland. Allt beror på. Krymper den mycket, kommer det att synas sen. En spackel brukar torka utifrån och in. Den kan bli hyfsat torr på utsidan. Du slipar o får det slätt till. Tapetserar. Den fortsätter att torka. Krymper mer...
Det syns sen om man har otur.
Ett sätt att snabba på är att stänga rummet med en värmefläkt i. Vid 30 grader torkar det verkligen fort. Så gör en målare jag känner.
På så sätt kan han spackla en gång till dagen efter. Eller tapetsera.
Det syns sen om man har otur.
Ett sätt att snabba på är att stänga rummet med en värmefläkt i. Vid 30 grader torkar det verkligen fort. Så gör en målare jag känner.
På så sätt kan han spackla en gång till dagen efter. Eller tapetsera.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Beror på hur tjockt du har spacklat, ventilation och luftfuktighet...
När du börjar slipa så märker du om det inte är torrt, då degar pappret igen på första draget...
Annars är det bara att köra på...
När du börjar slipa så märker du om det inte är torrt, då degar pappret igen på första draget...
Annars är det bara att köra på...
Jag slipade lite lätt på en plats imorse och det betedde sig precis som vanligt. Så ok, det funkar kanske att slipa iaf. Men hur är det med förlimning med grundfärgen? Kan den riskera att lösa upp spacklet?
Kan hända. Det märker ducederbusch skrev:
Som jag skrev tidigare. Man chansar. Men just hur våtrumsspackel uppför sig, det har jag ingen aning om.
Nej, jag vågar inte så mkt jobb som jag lagt ner i det rummet. Blir en slipning lite senare och fogning så får det bli tapetsering med väven imorrn istället.
Tack för era snabba svar.
JAg tar mig friheten att klämma in en till fråga: MAn ska förlimma med grundfärgen, utspätt med vatten 1:1. På burken står det att färgen torkar på 6 tim. Behöver förlimningen verkligen torka alla de där timmarna?
Tack för era snabba svar.
JAg tar mig friheten att klämma in en till fråga: MAn ska förlimma med grundfärgen, utspätt med vatten 1:1. På burken står det att färgen torkar på 6 tim. Behöver förlimningen verkligen torka alla de där timmarna?
Det kan bara du avgöra om det är slipbart, vill du ha bättre resultat så vänta en dag extra. Brukar vara svårt att få tort snabbt när man spacklar hörn/vägg som har yttervägg på andra sidan.
Våtrumsspackel är mindre fuktkänsligt än vanligt spackel när det torkat. Det är därför det används i våtrum.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Är det torrt så det går att slipa, då får man kämpa ifall man ska få det att lösa upp sig...
Nu är det slipat iaf. Ska foga i hörn nu, mer hinns inte idag. Får ju inte glömma vännerna...
Limma och sätta väv blir det imorrn.
Limma och sätta väv blir det imorrn.
Kan du definiera torka! På måleriet där vi köpte grejerna sa killen "tills det är torrt och lite till". Jag tolkar det som att när det känns torrt väntar man en stund till. Annars står det ju 6 timmar på burken.
Just förlimningen för mig är torr, som lacken. Kan du dra hård med handen mot ytan och den känns torr, är den torr. Då spärrar den mot nästa skikt.cederbusch skrev:
I detta fallet spelar ingen roll (för mig) om den blir det efter 2 eller 1000 timmar. Tiden avgörs av temperatur, underlag och luftfuktighet.
Känns den torr, är den torr.
Precis vad jag ville höra. Tack.
Klicka här för att svara