11 960 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Järnvitrol eller Falu Rödfärg ???
Och de flesta järnvitriolade hus blir väldigt mörka med åren, nästan gråsvarta. Jag har sett flera sådana och de har INTE den där silvergrå färgen man nog vill åt. Antingen låter du det vara som det är eller så målar du det är mitt råd. Obehandlat grånar det också med tiden, även om furu får en varmare/mjukare och inte så silvrig ton som gran.
Allt trä blir grått med tiden, att de blir mörkare ibland beror på smuts i luften. Järnvitriol gör att det ser ok ut första åren. Jag hade valt att inte behandla det alls.
Det man kan säga om järnvitriol är ju att nyanserna hela tiden lever sitt eget liv och förändras beroende på väder och vind. Har själv järnvitriol på två hus med olika byggår på tomten, och sommartid är det mörkare, vintertid ljusare nyanser..beror väl på fukthalt i luften. Samma gäller en regnig kontra torr sommar...efter en värmebölja med solsken konstant i en vecka är färgen silvergrå, efter regnperiod mörkt...
Fasaden har efter 3 år inte tillstymmelse till påväxt, och får hela tiden torka ut.
Sen slits ju järnvitriolad fasad mer av solen än målad fasad....å andra sidan ingen färg som håller in fukt.
Är ni det minsta tveksamma eller vill ha ett resultat som ni vet exakt hur det kommer se ut, kör på slamfärgen....
Fasaden har efter 3 år inte tillstymmelse till påväxt, och får hela tiden torka ut.
Sen slits ju järnvitriolad fasad mer av solen än målad fasad....å andra sidan ingen färg som håller in fukt.
Är ni det minsta tveksamma eller vill ha ett resultat som ni vet exakt hur det kommer se ut, kör på slamfärgen....
Järnvitriol är alternativet när man inte tänker ytbehandla ett stockhus alls, men inte vill vänta på att det grånar snyggt. Det tar ungefär 10 år för ett nybyggt stockhus att bli helt grått och om man drar på med järnvitriol från början så slipper man irritera sig över att huset har olika färg på olika delar pga att de utsätts olika hårt för väder och vind. Om man har tänkt sig ett falurött stockhus så hoppar man givetvis över järnvitriolen och om man vill tjära stockhuset så gör man också det redan från början.
Järnvitriolen i sig har inte någon större skyddsverkan för träet utan bör alltså enbart ses som ett sätt att färga stockarna utan att lägga på något färglager.
Järnvitriolen i sig har inte någon större skyddsverkan för träet utan bör alltså enbart ses som ett sätt att färga stockarna utan att lägga på något färglager.
Även om järnvitriol är en snabb lösning om man fort vill ha sitt hus grått så är det som TorpSara skriver att över tiden blir huset väldigt mörkt grått nästan svart istället.
Som bjurel skriver tar det cirka 10 år för ett hus att bli snyggt grått på natrulig väg, det är också så lång tid det tar för huset att bli väldigt mörkt om man börjar med att järnvitriola eftersom man då får effekten av både den naturliga gråningen och järnvitriolens gråning.
Som bjurel skriver tar det cirka 10 år för ett hus att bli snyggt grått på natrulig väg, det är också så lång tid det tar för huset att bli väldigt mörkt om man börjar med att järnvitriola eftersom man då får effekten av både den naturliga gråningen och järnvitriolens gråning.
Tack alla snälla för svaren..
Vi har nu tagit ett enväldigt beslut i familjen Göransson
Det blir Falu rödfärg !!! med röda vindbrädor och vita foder och stolpar på altanen... Tror de blir toppen!! Stugan ligger i hjärtat av Dalarna så vi kör på de traditionella..
Det blir säkert fint.
Men fundera lite också på om inte ljusgrå foder blir fint.
Själv tycker jag det ser så superfint ut, men det ska ju passa omgivning och bygdens tradition också.
Den grå kan man få med vitt och 10% grön umbra. (eller lite mer)

läs också
http://www.gardochtorp.se/hur-blir-fargsattningen-bast.aspx?article=6192
Men fundera lite också på om inte ljusgrå foder blir fint.
Själv tycker jag det ser så superfint ut, men det ska ju passa omgivning och bygdens tradition också.
Den grå kan man få med vitt och 10% grön umbra. (eller lite mer)

läs också
http://www.gardochtorp.se/hur-blir-fargsattningen-bast.aspx?article=6192
Problemet kan t.ex. vara att man har nya färdigmålade fönster i vitt och tycker det är onödigt att måla om helt perfekt färg.
För jag vet inte hur det ser ut med helvita bågar och karmar och sen ljudgråa foder och ev smygar ...?
Men det kanske funkar ???
För jag vet inte hur det ser ut med helvita bågar och karmar och sen ljudgråa foder och ev smygar ...?
Men det kanske funkar ???
Jag tycker som Albin att falu rödfärg är det självklara valet på ett timmerhus i Dalarna. Däremot håller jag inte med om att järnvitriolen gör att huset blir speciellt mycket mörkare efter 10 år. Då har färgeffekten av järnvitriolen spelat ut sin roll. Dessutom kan man välja att ha en litet mer utspädd järnvitriol för att inte få huset för mörkt under den första tiden.
Klicka här för att svara