17 213 läst ·
13 svar
17k läst
13 svar
Måla utomhus på vintern?
Jag vet att det egentligen är "omöjligt"..... men jag har en vindskiva som vi skrapade och målade om i somras. Tyvärr missade vi i hastigheten att måla de sista två metrarna av vindskivan:blushing: Egentligen inget stort problem men det stör mig nu att vi gjort allt annat perfekt förutom just den delen.
Att ta ner vindskiva för att måla den inomhus är tyvärr både ett stort jobb och näst intill livsfarligt nu när snön har kommit.
Frågan om det finns någon färg och/eller sätt att måla den vintertid?
/Krille
Att ta ner vindskiva för att måla den inomhus är tyvärr både ett stort jobb och näst intill livsfarligt nu när snön har kommit.
Frågan om det finns någon färg och/eller sätt att måla den vintertid?
/Krille
Redigerat:
Jag är absolut ingen målningsexpert, men om jag vore väldigt angelägen om att färgsätta kvarvarande två meter skulle jag kanske försöka måla. Dock med vetskap om att färgen inte fullt ut kommer att fungera som skydd.
Välja en solig dag med full solbelysning av brädan.
Använda färg som håller gott och väl rumstemperatur.
Värma brädan med hjälp av en hårtork, både före och efter målningen.
Bättra på färgen på sommaren.
Välja en solig dag med full solbelysning av brädan.
Använda färg som håller gott och väl rumstemperatur.
Värma brädan med hjälp av en hårtork, både före och efter målningen.
Bättra på färgen på sommaren.
Jag har målat några fönsterspröjsar med oljealkydfärg i december för några år sedan, vädret ungefär som nu. Så småningom (vet inte när) så torkade färgen i alla fall. Nu tror jag inte att vindskivan tar någon skada av att vänta med färg till våren/sommaren. Du kan väl inte missunna dina grannar att ha någonting att prata om. Annars har ju Henri många bra tips
Ja givetvis är det inte optimalt, och yttorr har aldrig varit ett problem i sig, men det går med lätthet att få en fär genomtorr med en värmepistol.
Tanken var väl endast att slippa se missen hela vintern och inte det bästa skyddet.
Värm brädan så torr det går före bara
Tanken var väl endast att slippa se missen hela vintern och inte det bästa skyddet.
Värm brädan så torr det går före bara
Klicka här för att svara