Hej!

Vi har ett sutteränghus där det varit lite fuktproblem i de ingjutna reglarna i plattan.
Nu är vi full gång med att spackla alla väggar på nedanplan. Använder mig av byggmaxs grova finspackel.

Men vad jag nu läst är det inte helt optimalt att spackla väggarna i nedanvåningen? Spacklet jag använder är väl en sandspackel som andas. Eller?
Och vad kan hända? Vi har ingen uppmätt fukt i väggarna idag. Men jag vill verkligen vara på det säkra här..

Tanken är sen att vi ska måla alla väggarna med silikatfärg så att de andas.

Hjälp? :)

S
blir väggen blött så kommer sandspacklet om du har otur att ramla bort

SBH skrev:
blir väggen blött så kommer sandspacklet om du har otur att ramla bort
Spacklet andas ingenting då?
Finns det något spackellilknanden man kan använda istället? Eller måste jag putsa 100 kvm nedanvåning? Känns inte så spännande .. :/

Att ta ner allt spackel igen känns ju väldigt drygt.
Men om man skulle tagit bort från golvet och en meter upp? Sen spacklar man där med cementbaserat spackel och silikatfärg? Borde inte det räcka för att förhindra fuktskador?

Du kan använda cementbaserat spackel istället typ husfix/lagningsbruk och spackla alt filta ut det men det kommer att bli mycket dyrare än att putsa med vanligt c-bruk. Silikatfärg är ingen höjdare på sandspackel heller då silikatfärgen härdar genom en kemisk reaktion med cementen/kalken i putsbruket. Färgen kommer fästa/torka på sandkalken men får inte samma livslängd då reaktionen uteblir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.