Hej!
Nu har jag läst en massa trådar om målning av furupanel men vore tacksam om jag kunde få lite hjälp av alla proffs här.
Vi planerar att beställa ett stort målarjobb av någon firma pga att vi inte själva hinner.
Vi har ca 100 kvm furutak likt det som syns på bilden. All furu verkar vara behandlad av förra ägaren med 1 lager lasering eller lack (jag kan inte avgöra vad men bakom radiatorerna är det mer träfärgat där de inte kommit åt).
Vi har tänkt att själva måla 2 tunna lager kvistlack och sedan betala en målarfirma för att måla resten. Målet är att få ett tak som är täckande vitt. På färgaffären rekommenderade de 2 lager kvistlack sedan 2 lager grundfärg för att få vita matta tak.
Mina frågor är:
1. Är detta en bra metod eller finns det ett säkrare sätt att slippa få kvistgenomslag i framtiden?
2. Vad borde det kosta för en målarfirma att måla detta (om vi gör kvistlackningen själva)? Ange helst kostnaden för material och arbete för rotavdrag och inkl moms.
------------------------------------------
Precis som det syns på väggarna har jag bröstpanel på väggarna ca 1,4 meter från golvet. Jag har detta på ca 60 löpmeter vägg.
Vi har tänkt att själva måla 2 tunna lager kvistlack och sedan betala en målarfirma för att måla resten. Målet är att få en bröstpanel som är täckande vitt. På färgaffären rekommenderade de 2 lager kvistlack sedan 1 lager grundfärg och sedan 2 lager täckfärg (lackfärg?) för att få en täckande vit bröstpanel.
Mina frågor är:
1. Är detta en bra metod eller finns det ett säkrare sätt att slippa få kvistgenomslag i framtiden?
2. Vad borde det kosta för en målarfirma att måla detta (om vi gör kvistlackningen själva)? Ange helst kostnaden för material och arbete för rotavdrag och inkl moms.
-----------------------------------------
Om någon är bra på att uppskatta priset får ni gärna även räkna med följande som ska göras. Jag tänker ta in offerter från ett par firmor på hela arbetet. Takhöjden i huset är 2,4 meter.
- Måla de gipsade väggarna över bröstpanelen vita eller tapetsera med en tapet som kostar 350 kr/rulle.
- Måla väggarna och listverken i ett vardagsrum om 45 kvm golvyta. Nu är det 1 lager tapet ovanpå gipsvägg.
- Måla väggarna och listverken i 3 sovrum om 11 kvm golvyta styck. Det kommer vara gipsskivor endast så spackling behövs först.
- Lasera ett badrumstak om 12 kvm.
- Måla 6 innerdörrar som nu är i furu med speglar i.