Vi kom just på att vi ska ha typ putsad yta i vardagsrummet i vårt nyköpta 60-talshus. Yta idag är gamla tapeter.

Hur gör man egentligen?

Man river och snyggar till, lägger på någon slags puts, spackel eller bruk och ordnar den struktur man vill ha och målar, antar jag, men mer i detalj? Jag är som framgår inte så erfaren...

Om du har tur så finns den putsade ytan kvar under tapeten, det gör den under tapeten på mitt 60 tals hus.

Annars finns det flingor att köpa och blanda in i färgen.

Ja, strukturfärg el. färg + strukturtillsats känner jag (vagt) till, men det tycks bli lite för lite struktur enligt många! Hm, jag tvivlar på att det är puts under, men jag har inte kollat... jag har inte tillträtt härligheten än faktiskt. Spännande.

I mitt vardagsrum är det som en dröm att ånga ner tapeten, tack vare putsens grova struktur...

Det skulle ju vara trevligt att få det så, och ett fint komplement till vad jag misstänker kan bli en mardröm i sjögräskategorin i hallen.

darkg skrev:
Det skulle ju vara trevligt att få det så, och ett fint komplement till vad jag misstänker kan bli en mardröm i sjögräskategorin i hallen.
så ser vår yttersta tapet ut, Den river man snabbt...

Snabbt växlar tankarna, nu tror vi att det blir bäst med tapet trots allt :-)

antikbruk funkar kanon fint om man vill ha en vägg putsad eller snarare lite rappad

Gypsum funkar kanon..
Jag la på ganska tjockt och slätar det med mjuk pensel och mycket vatten..
Snabbt o enkelt..

Tapeten:
706553_143418.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.