Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ska måla ett räcke vitt som skall upp i vår. Jag har rent blypulver, men är osäker på doseringen. En matsked till 5 liter?

Mangelito skrev:
Ska måla ett räcke vitt som skall upp i vår. Jag har rent blypulver, men är osäker på doseringen. En matsked till 5 liter?
Antar att du vet om att blyvitt är rejält giftigt. Om det är räcke som någon skall vidröra ofta är det klart olämpligt.

Jag vet att bly är giftigt. Känner inte till benämningen blyvitt. Jag har rent blypulver.

Dosering till väggfärg då?

Jag hoppas för din och dina närmastes skull att du trollar.

Hur har du kommit på denna idé och vad är det du vill uppnå?

Det som är farligt är vissa organiska blyföreningar, t.ex. Teraetylbly. Rent metalliskt bly är ganska harmlöst, oavsett vad okunniga miljöaktivister anser om saken. Metalliskt bly oxiderar långsamt och därigenom blir även tillgången på blyjoner, som kan bilda organiska blyföreningingar, långsam. Frågan är bara vad du vill uppnå genom att vicka i blypulver i din färg? Om du vill slippa svartmögel så är Zinkvitt en bra tillsats. (ZnO)

Jag vill inte ha massa grön påväxt, vilket är tämligen vanligt har jag sett. Att målare blandade i bly i färgen har jag hört i alla år. Tog för givet att det var vanligt bly?

Vadå trolla Rebeckaffff?

Satsa hellre på att spetsa färgen med ZnO om du kan få tag i det. Det påverkar vattenlevande organismer negativt, men det håller även algpåväxt borta. Att laborera med blyföreningar kanske inte är så lämpligt, eftersom någon som senare skall måla om kan få för sig att slipa eller värma bort färgen, vilket kan göra att operatören får i sig blyföreningarna via luftvägarna. Metalliskt bly fungerar inte och vitt blypulver är en onödig hälsorisk.

Istället för att laborera själv så råder jag dej att prova en vattenbaserad fönsterfärg av kvalitet, tp alcro, beckers, nordsjö.
Mögeltvätta noga före bara. Den lacknafta baserade färgen är den sämsta idag tyvärr.

mattiasp skrev:
Metalliskt bly fungerar .
Då vet jag. Tack!

Mangelito skrev:
Då vet jag. Tack!
Jag hänger en del på ett cykelforum, där det är mer regel än undantag att fulcitera som du gör. Det är ofta kul, men på byggahus är det ännu ovanligt. Vi brukar se oss som mer "seriösa" här. ;)

Akut blyförgiftning, var ofta dödsorsaken i det forna Vilda Västern......RIP

Det där var inte riktigt meningen, men kul blev det...

Jag klippte bort lite för mycket i citatet. Jag fick svaret att metalliskt bly inte fungerar, och det var det jag tänkte använda. Tack vare svaret från Mattias går jag ifrån denna tanke.

Tack igen.

//Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.