11 498 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Inblandning av bly i färg - Dosering?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Hur har du kommit på denna idé och vad är det du vill uppnå?
Det som är farligt är vissa organiska blyföreningar, t.ex. Teraetylbly. Rent metalliskt bly är ganska harmlöst, oavsett vad okunniga miljöaktivister anser om saken. Metalliskt bly oxiderar långsamt och därigenom blir även tillgången på blyjoner, som kan bilda organiska blyföreningingar, långsam. Frågan är bara vad du vill uppnå genom att vicka i blypulver i din färg? Om du vill slippa svartmögel så är Zinkvitt en bra tillsats. (ZnO)
Produkter som diskuteras: "Zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Lite info om blyföreningar och blyvitt
http://www.wibofarg.se/Miljoinfo/Artiklar/blyvitt.htm
http://www.wibofarg.se/Miljoinfo/Artiklar/blyvitt.htm
Satsa hellre på att spetsa färgen med ZnO om du kan få tag i det. Det påverkar vattenlevande organismer negativt, men det håller även algpåväxt borta. Att laborera med blyföreningar kanske inte är så lämpligt, eftersom någon som senare skall måla om kan få för sig att slipa eller värma bort färgen, vilket kan göra att operatören får i sig blyföreningarna via luftvägarna. Metalliskt bly fungerar inte och vitt blypulver är en onödig hälsorisk.
Istället för att laborera själv så råder jag dej att prova en vattenbaserad fönsterfärg av kvalitet, tp alcro, beckers, nordsjö.
Mögeltvätta noga före bara. Den lacknafta baserade färgen är den sämsta idag tyvärr.
Mögeltvätta noga före bara. Den lacknafta baserade färgen är den sämsta idag tyvärr.
Produkter som diskuteras: "Mögeltvätta"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Det där var inte riktigt meningen, men kul blev det...
Jag klippte bort lite för mycket i citatet. Jag fick svaret att metalliskt bly inte fungerar, och det var det jag tänkte använda. Tack vare svaret från Mattias går jag ifrån denna tanke.
Tack igen.
//Magnus
Jag klippte bort lite för mycket i citatet. Jag fick svaret att metalliskt bly inte fungerar, och det var det jag tänkte använda. Tack vare svaret från Mattias går jag ifrån denna tanke.
Tack igen.
//Magnus