Hej
Jag skall måla om ett rum. Jag kommer att grundmåla och sen måla två gånger. Jag antar att det är smart att använda maskeringstejp längs dörrkarmar, längs taket osv. Kan jag maskera en gång och sen måla alla tre strykningarna, eller behöver jag ta bort tejpen direkt efter varje målning och sätta dit ny?

Är det förresten bäst att maskera runt strömbrytare eller ta bort dem?

Mvh Martin

Ta ur säkringen/säkringarna och skruva bort alla lock till elkontakter. Strömbrytarna har i allmänhet snäpplock.
Själv maskerar jag aldrig vid tak och lister, bara täcker golvet. Använder en mindre pensel när jag sparmålar i kanterna istället, det vill ändå gärna krypa färg under kanterna och det blir mycket fulare än en försiktigt målad pensellinje. Men jag är rätt stadig på handen förståss.

Sätt maskeringstejp. I princip bör man ta bort den genast, men om du kan stryka alla strykningar under typ en dag så är min erfarenhet att det går att ta bort tejpen efter sista strykningen.

Beror på vilken typ av maskeringstejp också, den som är till för känsliga ytor kan sitta längre är min erfarenhet men vanligen tar jag bort inom 10 min, den kan fastna så in i h-e om man glömmer den som jag gjort nån gång :(
Jag skulle inte maska mellan tak/vägg däremot snickerier som dörrfoder och jag tar alltid bort locken till brytare och kontakter.

Köp den "blå" maskeringstejpen som rekommenderas till fönster så kan du låta den sitta kvar, den ger även skapare kanter och minimalt med undersugning. Sedan är det viktigt att du drar loss den försiktigt i 90 graders vinkel så släpper den fint utan risk för att du fläker loss färg/tapet där du målat.
Brukar handla 50m rulle i "riktig" färgbutik. Jag jämförde med liknande på Jula men de hade 25m rulle och så var den smalare, så med lite rabatt i färgbutiken så kostade det inte mera att få en bättre tejp. Har nästan helt slutat med den gamla vita maskeringtejpen annat än för att tejpa täckplast/papper.
Mot taklist och foder maskerar jag inte utan sparmålar endast, däremot mot golvlisten då det är så svårt att se hur långt ned man drar penseln vid golvnivå (aldrig att jag erkänner att det kan vara åldersbetingat).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.