Hej,

jag har ett golv av golvspånskivor i friggeboden som jag skulle vilja ge någon form av ytskikt på billigast sätt. Jag har tittat på billiga laminatgolv men de lider också av ett av problemen jag vill lösa - risken att det droppar ned lite vatten från något man släpar in i boden så att skarvarna i golvet reser sig.

Jag funderar därför på att måla med golvfärg. Kan man göra det direkt på spånskivor? Skivorna är limmade i skarvarna och golvet är skruvat på bjälkarna, men alla skarvarna är väl inte perfekta så de skulle behöva spacklas, liksom skruvskallarna. Funkar det?

Jag inte ute efter prefektion här, bara något som blir lite bättre än de råa skivorna utan att det kostar en massa. Vinylgolv vore kanske ett bra alternativ men jag har inte sett något för under 200kr/kvm och då verkar det bli billigare att måla.

Målade golvspånskivor vid tillfälle...spacklade och slipade först, blev hyggligt, men suger färg något oerhört, så räkna med att lägga på 3-4 lager innan det blir jämnt.
Tror det är bättre att köpa laminatgolv och köra ordentligt med fog-sealer bara, gjorde det i gäststugan och det har inte rest sig trots leriga gummistövlar och annat som är där ofta.

Fog-sealer låter intressant, det visste jag inte att det fanns. Tack för tipset! Finns i vanlig bygghandel eller?

Jag har målat med vanlig golvfärg. Golvspånet är hårt i ytan och suger inte färg alls. Två lager räckte gott.

Däremot var det knepigt att spackla och slipa det jämnt. Vill man ha ett perfekt slätt golv så får man lägga mycket jobb, men ska det var i en bod så spelar det kanske inte så stor roll.

Vad använde du för spackel?

Nåt snickerispackel, minns inte exakt märke.

AXS
Eller lägg på masonite innan du målar.

zeus_axel skrev:
Eller lägg på masonite innan du målar.
Men då får du skarvar mellan masoniteskivorna, plus en massa spikhål. Det blir ju bara ännu mer jobb.

AXS
andersmc skrev:
Men då får du skarvar mellan masoniteskivorna, plus en massa spikhål. Det blir ju bara ännu mer jobb.
Jo, men billigt och tåligare än bara spån.

zeus_axel skrev:
Jo, men billigt och tåligare än bara spån.
Billigare kan det väl inte bli. Man får ju köpa masoniten också.

(Det enda skulle väl vara om man räknar med att slita så mycket på golvet i den där friggeboden att man blir tvungen att byta det under bodens livslängd. Då kan det löna sig med ett slitskikt.)

AXS
andersmc skrev:
Billigare kan det väl inte bli. Man får ju köpa masoniten också.

(Det enda skulle väl vara om man räknar med att slita så mycket på golvet i den där friggeboden att man blir tvungen att byta det under bodens livslängd. Då kan det löna sig med ett slitskikt.)
Det pratades om laminatgolv...

Kanske inte var en så bra idé iaf. Kör på målat med tålig färg om du tror det håller. Både billigast och enklast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.