Hej forumet! Jag och damen ska just dra igång med renovering av en lägenhet, vår första så det blir spännande =). I vardagsrummet sitter idag en helt gräslig strukturtapet som är blekt efter gamla tavlor. Ska bort snarast med andra ord. Nu till min fundering, efter att ha läst alla möjliga trådar i frågan så är jag lite fundersam på vad som blir smidigast, snyggast och billigast.
1. Ånga ned tapeten, spackla och tapetsera. Billigt, risk ej lossnar? Endast ett lager sitter nu.
2. Cover up tapet. Dyrt men kanske smidigare? Behöver jag grundmåla väggen för att den ska suga mindre färg? Blir det bra resultat på min typ av tapet tror ni?
3. Slipa ned ytan (lossnar extremt lätt), spackla och tapetsera. Billigt men risk skada det som inte sticker ut?
Ta en titt på bilden och hojta gärna till med åsikter, extra gärna om ni jobbat med liknande tapet!
1. Ånga ned tapeten, spackla och tapetsera. Billigt, risk ej lossnar? Endast ett lager sitter nu.
2. Cover up tapet. Dyrt men kanske smidigare? Behöver jag grundmåla väggen för att den ska suga mindre färg? Blir det bra resultat på min typ av tapet tror ni?
3. Slipa ned ytan (lossnar extremt lätt), spackla och tapetsera. Billigt men risk skada det som inte sticker ut?
Ta en titt på bilden och hojta gärna till med åsikter, extra gärna om ni jobbat med liknande tapet!
Många strukturtapeter delar sig så att det blir en slät (skapligt) yta om man river ner den,
Annars är det väl att ånga/skrapa, tapetlim utpätt med vatten funkar också att rolla på så lossnar det smidigt.
/Johan
Annars är det väl att ånga/skrapa, tapetlim utpätt med vatten funkar också att rolla på så lossnar det smidigt.
/Johan
Jag börjar alltid med att prova dra ned för att se hur enkelt det går. Enkel att riva - Kör på och riv ned, slipa och spackla där det behövs. Måla eller tapetsera över.
Underlaget är ganska avgörande för vilken metod man använder sig av, ånga och vatten kan tex ställa till det om underlaget är av gips men funkar bättre om det är väggar av betong.
Underlaget är ganska avgörande för vilken metod man använder sig av, ånga och vatten kan tex ställa till det om underlaget är av gips men funkar bättre om det är väggar av betong.
Tack för alla snabba svar! Verkar ju grymt att ha sådant stöd när man ger sig i kast med sin första renovering... När ni skriver riva ner så menar ni helt utan förbehandling då? Det är betong bakom så fukt ska gå fint. Har provat att riva lite i den och det verkar vara så att den delar sig, ska jag bara riva på då eller är det fortfarande enklare om man förbehandlar?
Om den delar sig så är den spjälkbar och detta är för att man just på ett enkelt sätt ska kunna byta tapet. Riv ner eländet bara och sedan har du som tidigare påpekats en mycket trevligare yta att börja slipa o spackla.
Jag återkommer nu med en liten rapport och ny fråga. Vi har nu ångat ned 2 av 4 lager. Gick ganska lätt. De två understa lagren med gammal tapet sitter rejält på de flesta ställena. (se bilder 1 och 2) men på några ställen där väggen spruckit lite så lossnade de helt (bild 3). Vad är smartast att göra nu?
1. Spackla igen allt av hål och ojämnheter inklusive där betongen sticker fram, slipa, ev en omgång spackel till beroende på och sedan tapetsera. Risk bubblar sig efter tapetklistret applicerats då det gamla ev löses upp? De två lager som sitter kvar bubblar inte av vatten.
2. Jobba ner även de två understa lagren med ånga/vatten+tapetklister och plast. Bredspackla, slipa och sedan tapetsera. Känns ju helt gediget men det tar väl större delen av en dag i extrajobb.
Vad säger erfaret folk?
1. Spackla igen allt av hål och ojämnheter inklusive där betongen sticker fram, slipa, ev en omgång spackel till beroende på och sedan tapetsera. Risk bubblar sig efter tapetklistret applicerats då det gamla ev löses upp? De två lager som sitter kvar bubblar inte av vatten.
2. Jobba ner även de två understa lagren med ånga/vatten+tapetklister och plast. Bredspackla, slipa och sedan tapetsera. Känns ju helt gediget men det tar väl större delen av en dag i extrajobb.
Vad säger erfaret folk?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto