3 758 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
tapetsera kök
Hej! har blivit erbjuden att försöka mig på att tapetsera ett kök.Har googlat runt lite och jag är ganska så färsk inom detta. Så jag har två frågor till er här: hur gjorde ni i hörnen? vissa säger att man ska tapetsera förbi hörnet, vissa säger att man ska lägga kant mot kant. Dock har jag inte fått veta så mycket än, pga att dom inte har inhandlad tapet. Men alla tapeter kanske ska sitta på samma sätt(?)
Sen detta med att det blir luftbublor om man tar för lite lim har man ju hört.. Kan man ta för mycket lim? Tacksam för alla svar jag får!
Sen detta med att det blir luftbublor om man tar för lite lim har man ju hört.. Kan man ta för mycket lim? Tacksam för alla svar jag får!
Hej, så här gör jag, men är inget proffs så det kan vara fel ...
I hörn så skär jag en av våderna så att den når 1-2 cm runt hörnet. Överlappar sedan med nästa våd.
Bäst är att använda formstabila tapeter som ej sväller med fukten. Med dem så kan man måla limmet direkt på väggen och hänga upp torra våder. Måla på limmet med en bred pensel, lagom tjockt ! Dvs det ska täcka överallt. Det brukar inte vara något problem med det.
Om använder vanliga papperstapeter som sväller med fukten så ska man måla på limmet på våden, samt den ska vikas ihop och ligga o dra lite innan den hängs. Betydligt klabbiggare . I fortsättningen kommer jag alltid köpa de något dyrare formstabila tapeterna då de är betydligt lättare att sätta "kant mot kant" samt mindre klabbigt. Använder även numera färdigblandat lim på burk.
Lycka till!
sänt from my fån
I hörn så skär jag en av våderna så att den når 1-2 cm runt hörnet. Överlappar sedan med nästa våd.
Bäst är att använda formstabila tapeter som ej sväller med fukten. Med dem så kan man måla limmet direkt på väggen och hänga upp torra våder. Måla på limmet med en bred pensel, lagom tjockt ! Dvs det ska täcka överallt. Det brukar inte vara något problem med det.
Om använder vanliga papperstapeter som sväller med fukten så ska man måla på limmet på våden, samt den ska vikas ihop och ligga o dra lite innan den hängs. Betydligt klabbiggare . I fortsättningen kommer jag alltid köpa de något dyrare formstabila tapeterna då de är betydligt lättare att sätta "kant mot kant" samt mindre klabbigt. Använder även numera färdigblandat lim på burk.
Lycka till!
sänt from my fån
Medlem
· Västra Götalands
· 3 inlägg
Klicka här för att svara