Hej boys (för ni är ju karlar de flesta här inne har jag märkt)

Sitter i mitt hus på landet och planerar att fixa lite i sonens rum som senast renoverades typ 1990 (om inte tidigare)

Han har en vit strukturtapet, en sån där med bubblor på och jag som är MYCKET amatörmässig och inte särskilt erfaren fixare sliiiiter mitt hår i detta..

SÅ kommer maken med information om Abranet, jag läste på lite och fann en helt fantastisk tråd här inne om just abranet på spackel och gips eller vad det nu var, alla verkade överrens om att det var en bra grej, men är det NÅGON här inne som vet om det funkar att slipa ner strukturtapeter med den?
Tanken är att måla på väggen sedan för sonen vill ha det så, i "värsta fall" blir det tapeter men sonen är bestämd så jag vill göra som han säger ;-)

Jag har funderat på sån där cover.-up eller vad det heter men tanken på att som gravid (ja det också) och stå o greja med glasfiber o grejer känns inte lockande......

Vad säger ni? Funkar abranet på strukturtapet, nån som testat?

Tveksamt om man kan slipa strukturtapet, det beror nog på tapeten. Prova att slipa lite med vanlig slipklots (brädstump och sandpapper) för att se om det blir slätt. Kanske blir det kratrar där bubblorna var?
Annars är såna där cover-tapeter jättebra. Inget glasfiberdamm eller stick i fingrarna vad jag har märkt. Känns mer som en styv variant av fleecefilt. Kom ihåg att använda våtrumslim bara.

Ska du ändå måla väggarna så måla direkt på tapeten??

Jag slipade tapetskarvar med abranet, det funkade väl bra, satte igen sig en del dock.

brukar det inte gå att dela sånna tapeter? typ bara riva bort det främre skicktet med strukturen

måla direkt på tapeten!?!?! Då får jag ju med den hemska strukturen... Sonen är visserligen bara 8 men han HATAR den för han ligger o pillar bort "bubblorna" när han ska sova...

Har hört detta också, men har också hört att ALLA inte delar sig... denna är en tapet med inte så "stora bubblor" utan mer som...hmmm ådring kan man säga, men det är ju värt att testa i ett dolt hörn iaf- när sonen är hos sin pappa så han inte får för sig att testa på fler tapeter i bostaden.*S*

Jag tänkte bara att det ska ju ändå slipas inför målning och jag har hört så mycket gott om just denna produkt så jag tänkte att den kunde hjälpa till..förmodligen ska vi ändå köpa en för att slipa till gipsskivor i ett rum i sommarstugan- där har jag förra sommaren redan ångat ner 3 lager av tapeter men det behöver ju jämnas till en del så jag trodde att det kanske funkade direkt på tapeter???

Är som sagt inte så händig av mig och har dessutom väldigt dåligt tålamod så jag vill att det ska gå undan lite och vara smidigt.....tar gärna emot alla tips inom området.

Vill helst smälla upp en enfärgad tapet för jag tycker det blir snyggare med tapet, målat ser lite billigt ut- särskilt när man inte är jätteduktig på att måla...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.