5 262 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Måla staket, gjort bort mig?
Hej har målat staketstolpar som är obehandlade. Målade först med vit täckfärg och sedan med oljegrund, har jag gjort bort mig? Tänkte att oljefärgen som är tunn ska vara ytterst men ibland gör man saker innan och tänka. Om det är helgalet hur reparera jag misstaget smidigast, vill ju inte att stolparna ska ruttna efter en sommar?
Mvh/ Gunnar
Mvh/ Gunnar
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Någon som är duktig på färg och kan ge mig en rekommendation. Jobbet att göra om blir väldigt stort då det rör sig om 10st varav några är 2meters. Hur illa är det om man låter det vara kvar? Är tyvärr urusel vad gäller färg.
Om det gått minst en vecka sedan du målat (vänta annars, färgen måste vara genomhärdad) så kan du göra ett tejptest för att se om färgen fäst ordentligt. Köp rulle vit eller blå bred maskeringstejp av bra kvalitet (3M t.ex) och fäst på ordentligt på stolpen, packtejp och silvertejp fungerar också men det måste vara en tejp som fäster ordentligt mot ytan. Vänta 10 sekunder och dra sedan bort tejpen i ett enda kraftfullt drag. Gör testen på ett par stolpar och på olika ställen. Följer ingen färg med så behöver du inte slipa något utan du kan lägga 1-2 lager täckfärg som skydd bara och sedan montera stolparna.
Det beror på... Har du målat med en vattenburen hybrid (oljefärg förstärkt med akrylat) så kan det bli problem i framtiden. Dessa färger skall alltid grundas och vanligtvis också grundoljas. Detta beror på molekylerna i grundolja är minst= tränger längst ner i trät. Grundfärgens molekyler är något större och förseglar grundoljan. Täckfärgens molekyler är större och har stora problem att tränga ner i trät. Men ger ett större ytligt skydd.
Dessa färger (hybrider) är betydligt bättre än rena oljefärger pga akrylaten. Akrylaten förhindrar nedmattning och blekning.
Sitter färgen bra så skulle jag rekommendera att grundmåla hela ytan och färdigstryka 2 ggr.
Dessa färger (hybrider) är betydligt bättre än rena oljefärger pga akrylaten. Akrylaten förhindrar nedmattning och blekning.
Sitter färgen bra så skulle jag rekommendera att grundmåla hela ytan och färdigstryka 2 ggr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden