Hej!
Har en lägenhet från 50-talet och har ångat ner alla tapetlager nu i vardagsrummet.
Var en del sprickor som kom fram under gamla lagningar med spackel. Jag knackade på spacklet och där det lät ihåligt tog jag ner, fann däribland sprickor. I hörnen var det ganska stor glipa/spricka(se bifogad bild) också.
Jag tänkte grunda och fylla i sprickorna, sedan spackla hela väggarna och sen tapetsera är grundtanken.
Frågan är om det är en bra ide att grunda väggarna med en olje(alkyd)färg och sen kanske fylla sprickorna med fincement(billigt och kan bygga mycket jämfört mot spackel tänkte jag)???
När man spacklar hela väggarna, är det enklast att få rakt om man hela tiden kollar av med en längre bräda eller dylikt?
Mellan nått av de 5-6 tapetlagrena så hade de lagt på något slags nät(ca 1*1 meter) kanske för att hålla ihop bättre?? Skulle jag även gjort så?
Tar gärna emot tips!
Har en lägenhet från 50-talet och har ångat ner alla tapetlager nu i vardagsrummet.
Var en del sprickor som kom fram under gamla lagningar med spackel. Jag knackade på spacklet och där det lät ihåligt tog jag ner, fann däribland sprickor. I hörnen var det ganska stor glipa/spricka(se bifogad bild) också.
Jag tänkte grunda och fylla i sprickorna, sedan spackla hela väggarna och sen tapetsera är grundtanken.
Frågan är om det är en bra ide att grunda väggarna med en olje(alkyd)färg och sen kanske fylla sprickorna med fincement(billigt och kan bygga mycket jämfört mot spackel tänkte jag)???
När man spacklar hela väggarna, är det enklast att få rakt om man hela tiden kollar av med en längre bräda eller dylikt?
Mellan nått av de 5-6 tapetlagrena så hade de lagt på något slags nät(ca 1*1 meter) kanske för att hålla ihop bättre?? Skulle jag även gjort så?
Tar gärna emot tips!
Ja nåt husfix borde funka på de grövre spacklingarna..
I vår gamla lägenhet drog vi ner alla tapeter ner till putsen, ångrar att jag inte bredspacklade hela väggen för när vi rollade på limmet så lossna små sandkorn och det blev fult på en del ställen, men det är inte min huvudvärk längre då vi sålt den
Men nåt att tänka på iaf.
Satt inte gamla tapeterna bra?
Lycka till.
I vår gamla lägenhet drog vi ner alla tapeter ner till putsen, ångrar att jag inte bredspacklade hela väggen för när vi rollade på limmet så lossna små sandkorn och det blev fult på en del ställen, men det är inte min huvudvärk längre då vi sålt den
Men nåt att tänka på iaf.
Satt inte gamla tapeterna bra?
Lycka till.
De gamla tapeterna satt hyfsat(på vissa ställen), såg dock risigt ut längst mot taket, så började titta under lagrena där och märkte ganska snabbt att det lät ihåligt när jag knackade...jkarlberg skrev:Ja nåt husfix borde funka på de grövre spacklingarna..
I vår gamla lägenhet drog vi ner alla tapeter ner till putsen, ångrar att jag inte bredspacklade hela väggen för när vi rollade på limmet så lossna små sandkorn och det blev fult på en del ställen, men det är inte min huvudvärk längre då vi sålt den
Men nåt att tänka på iaf.
Satt inte gamla tapeterna bra?
Lycka till.
Nyfiken som man är så fortsatte jag arbeta och det lossnade ganska lätt så tänkte att när man ändå gör så är det lika bra att göra det bra från början...
Sen lär man sig en del också. Har inga problem att jobba och slita, värst är det när man inte är säker på hur man ska gå tillväga, då är det bra att rådfråga runt
Jag ville inte sätta 6mm gipsskivor, annars hade det varit ett bra alternativ.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag använde gipsbruk på mina putsade väggar, sen satte jag iofs upp fiberduk för att hindra sprickbildning och ge en jämnare yta.
Hej, det lät smart! Hur tjockt lager gips gjorde du? Borde även vara billigare än 200:-/ 10 liter för spackel.13th Marine skrev:
Finns det några nackdelar med gips? Sprickor?
Var det en glasfiberväv som du använde?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Tja, jag brukade igen de stora hålen,sen bredspacklade jag hela väggen två gånger.
Som sagt så satte jag fiberduk över hela väggen så jag ser inga sprickor =)
Skulle tro att det är någon glasfiberväv, helt omönstrad dock.
Som sagt så satte jag fiberduk över hela väggen så jag ser inga sprickor =)
Skulle tro att det är någon glasfiberväv, helt omönstrad dock.
Nu en uppdatering!
Efter fincement i större sprickor och bredspackling på alla väggar och slipningar så blev väggarna rakare, jämna och klara för tapetsering, MEN, då har jag upptäckt sprickor mellan långa väggen samt ytterväggen!! Även upptäckte jag nån spricka som verkar vara mellan fincementen samt befintliga väggen...
Jag gröpte där det lossnade och spacklade så djupt jag kunde mellan väggarna, de större hålen fyllde jag med fincement, så frågan är varför sprickorna anlänt?? Är det spacklet som spricker?? För tjockt spacklat? för lite torktid mellan lagrena(gjorde flera omgångar i större sprickorna)?
Hur kan jag göra för att fortsätta?? Sätta glasfiberväv?
Någon med bra råd?
Efter fincement i större sprickor och bredspackling på alla väggar och slipningar så blev väggarna rakare, jämna och klara för tapetsering, MEN, då har jag upptäckt sprickor mellan långa väggen samt ytterväggen!! Även upptäckte jag nån spricka som verkar vara mellan fincementen samt befintliga väggen...
Jag gröpte där det lossnade och spacklade så djupt jag kunde mellan väggarna, de större hålen fyllde jag med fincement, så frågan är varför sprickorna anlänt?? Är det spacklet som spricker?? För tjockt spacklat? för lite torktid mellan lagrena(gjorde flera omgångar i större sprickorna)?
Hur kan jag göra för att fortsätta?? Sätta glasfiberväv?
Någon med bra råd?
Sprickorna är borta!!!
Det här är intressant!!
Nu ikväll när jag skulle kolla sprickorna så syntes dom inte alls! Var 22 grader idag och solen brassade på fasadväggen!
Så nu vet jag att väggen rör sig... Problemet kvarstår med rörliga sprickor då. Glasfiberväv/armerimgsduk kanske det får bli.
Någon med råd/tips???
Det här är intressant!!
Nu ikväll när jag skulle kolla sprickorna så syntes dom inte alls! Var 22 grader idag och solen brassade på fasadväggen!
Så nu vet jag att väggen rör sig... Problemet kvarstår med rörliga sprickor då. Glasfiberväv/armerimgsduk kanske det får bli.
Någon med råd/tips???
Du bör absolut ha någon form av nät när du spacklar.. Annars kommer det garanterat spricka (egen erfarenhet....). Det finns även silikonliknande "spackel" som alltså är elastiskt. Det kanske kan vara något.
Lustigt att sprickorna försvann när det blev varmt.. Men du kan nog vara rätt säker på att de kommer tillbaka
Lustigt att sprickorna försvann när det blev varmt.. Men du kan nog vara rätt säker på att de kommer tillbaka
Klicka här för att svara






