Hej, jag är ung och har precis köpt min första bostadsrätt. Huset är byggt 1912 och har renoverats av firma under tidigt 80-tal. Jag har rivit ut väggar som var fästa i stålskena i taket och under dem syns den gamla färgen. Testade att gnugga på färgen med en svamp och det blev ganska snabbt gulaktigt och om jag tog på det fick jag en vit "hinna" över fingrarna ungefär som när du späder ut nyare färg i vatten. Kan dock inte påstå att färgen "lösts upp" trots att jag gång på gång blötte med svamp och gnuggade ordentligt/nötte med spackeln försvann inte tillräckligt med färg för att nå putsen.

Det nyare skiktet med färg reagerar nästan inte alls på vatten -oljefärg?

Kan det vara så att det är kalk och inte limfärg?

Värt att veta är att färgen sitter väldigt bra, finns ett par småsprickor i putsen som gått igenom men i övrigt så är den tillräckligt fast för att inte skrapas.

IMG_1983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla tips är välkomna!

Redigerat:
Har du tur så var firman grundlig och tvättade ner tidigare färg innan de målade om. Antagligen är det en oljefärg på ytan, men för att vara säker kan du ta en tuss med t-röd och gnugga. Börjar det kleta så är det en latexfärg.

Det som är lite farligt här är att det kan vara en hård oljefärg ovanpå tunn limfärg vilket kan ställa till det när man målar på fler lager, men om du får loss en flaga så kan du se om det är stoftigt och om baksidan blir geggig av vatten. Att dömma av bilden så är det bara ett skikt färg och sitter det bra överallt (knacka runt och lyssna efter dova ljud) så är det bara att köra på med spackling och målning.

Edit: såg nu att du skrev att man renoverat genom att sätta upp nya väggar istället... man kan fråga sig varför detta gjordes istället för att måla om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.