23 537 läst ·
16 svar
24k läst
16 svar
Flammigt tak, trots målning vått i vått?
Sida 1 av 2
Hej,
Målade mitt grängade tak i förra veckan. Taket var ganska fint från början, bara lite gulnat. Första målningen gjorde jag på följande vis: 1. Tog miniroller och målade närmast väggarna, ca. 10cm ut. 2. Delade upp taket i 6st rutor och försökte måla vått i vått. 3. Efterdrog med rollern (ganska torr) för att få bort överflödig färg.
Detta resulterade i att jag såg 6 st tydliga rutor, varje skarv syntes.
Pratade med en målakompis och han sa åt mig att strunta i att måla i ljusets riktning, det viktiga är vått i vått.
Så gjorde en andra målning:
1. Målade med miniroller närmast väggarna återigen, jobbade snabbare denna gången. 2. Började på en kortsida och målade hela vägen från vägg till vägg, efterdrog en gång för att få bort överflödig färg. Målade cirka 40cm brett, vägg till vägg, och nu var det garanterat vått i vått, då jag jobbade snabbt.
När jag var klar så ser man ändå tydligt varje "skarv", även om det garanterat (!) inte är torrskarvat.
Är det så att mitt tak har varit någon limfärg på eller liknande, som suger färg och skapar tydliga skarvar?
Jag vet inte vad jag ska göra, ett lager till kommer inte hjälpa.
Egentligen behövde jag bara lägga ett lager, men skarvarna var för tydliga så var tvungen att lägga ett andra.
Målar med Caparol takfärg (matt).
Blir jag tvungen att leva med att det är lite flammigt?
Jag är väldigt säker på att jag gör på rätt sätt och att det garanterat är vått i vått, tar även väldigt flödigt med färg.
Det enda jag är osäker på är om det är rätt eller fel att efterdra från vägg till vägg med rollern (utan färg i rollern)?
Tack på förhand, tacksam för svar!
/ Joakim
Målade mitt grängade tak i förra veckan. Taket var ganska fint från början, bara lite gulnat. Första målningen gjorde jag på följande vis: 1. Tog miniroller och målade närmast väggarna, ca. 10cm ut. 2. Delade upp taket i 6st rutor och försökte måla vått i vått. 3. Efterdrog med rollern (ganska torr) för att få bort överflödig färg.
Detta resulterade i att jag såg 6 st tydliga rutor, varje skarv syntes.
Pratade med en målakompis och han sa åt mig att strunta i att måla i ljusets riktning, det viktiga är vått i vått.
Så gjorde en andra målning:
1. Målade med miniroller närmast väggarna återigen, jobbade snabbare denna gången. 2. Började på en kortsida och målade hela vägen från vägg till vägg, efterdrog en gång för att få bort överflödig färg. Målade cirka 40cm brett, vägg till vägg, och nu var det garanterat vått i vått, då jag jobbade snabbt.
När jag var klar så ser man ändå tydligt varje "skarv", även om det garanterat (!) inte är torrskarvat.
Är det så att mitt tak har varit någon limfärg på eller liknande, som suger färg och skapar tydliga skarvar?
Jag vet inte vad jag ska göra, ett lager till kommer inte hjälpa.
Egentligen behövde jag bara lägga ett lager, men skarvarna var för tydliga så var tvungen att lägga ett andra.
Målar med Caparol takfärg (matt).
Blir jag tvungen att leva med att det är lite flammigt?
Jag är väldigt säker på att jag gör på rätt sätt och att det garanterat är vått i vått, tar även väldigt flödigt med färg.
Det enda jag är osäker på är om det är rätt eller fel att efterdra från vägg till vägg med rollern (utan färg i rollern)?
Tack på förhand, tacksam för svar!
/ Joakim
Om det är limfärg i taket så är problemet att det nya färgskiktet antagligen kommer att börja spricka och flaga inom kort. Limfärger kan ibland ta en eller två strykningar vanlig färg, men de har oftast för dålig bärighet och måste då tvättas / skrapas ner först.
Att måla vått i vått och i rutor är inget som jag tycker låter lätt, om man inte har yrkesvana av att arbeta så. Det låter tvärtemot som ett recept på flammighet... Mina tak har jag alltid målat i 2 strykningar med 4-5 timmars tork emellan. Bara sett till att rollern alltid har flödigt med färg och jobbat fort så att det inte skapas rullgator.
Finns ju annat som kan påverka, t.ex. om du kört med en yrkesfärg som sätter sig snabbare, haft för torr rulle eller varmt i rummet osv...
Att måla vått i vått och i rutor är inget som jag tycker låter lätt, om man inte har yrkesvana av att arbeta så. Det låter tvärtemot som ett recept på flammighet... Mina tak har jag alltid målat i 2 strykningar med 4-5 timmars tork emellan. Bara sett till att rollern alltid har flödigt med färg och jobbat fort så att det inte skapas rullgator.
Finns ju annat som kan påverka, t.ex. om du kört med en yrkesfärg som sätter sig snabbare, haft för torr rulle eller varmt i rummet osv...
Jag är ganska säker på att taket målades om för cirka 5 år sen, max 10. Använde man limfärg då också?nemlan skrev:Om det är limfärg i taket så är problemet att det nya färgskiktet antagligen kommer att börja spricka och flaga inom kort. Limfärger kan ibland ta en eller två strykningar vanlig färg, men de har oftast för dålig bärighet och måste då tvättas / skrapas ner först.
Att måla vått i vått och i rutor är inget som jag tycker låter lätt, om man inte har yrkesvana av att arbeta så. Det låter tvärtemot som ett recept på flammighet... Mina tak har jag alltid målat i 2 strykningar med 4-5 timmars tork emellan. Bara sett till att rollern alltid har flödigt med färg och jobbat fort så att det inte skapas rullgator.
Finns ju annat som kan påverka, t.ex. om du kört med en yrkesfärg som sätter sig snabbare, haft för torr rulle eller varmt i rummet osv...
Jag målade i rutor första gången, efter tips som jag läst på detta forumet om att måla stora tak. Däremot gjorde jag annorlunda vid andra målningen som jag skrev. Och målade garanterat vått i vått, trots det syns det där färgen överlappar varandra (även om det var vått i vått).
Jag hade alltid flödigt med färg, tills sista strykningen då jag rullade från vägg till vägg för att få bort eventuella "vallar" och överflödig färg.
Hade cirka 20 grader i rummet och ventilationen stängd vid detta tillfället.
Detta är färgen jag har: http://caparolwashere.se/inomhus/produkter/takfarg/Stefan N skrev:
Står en stor 3:a, så antar att det är glanstal 3?
Det är en dyr kvalitétsfärg.bobas skrev:
Okej, jag har inte fått det bekräftat att det är ommålat för 5-10 år sen, men det var såpass fint och vitt fortfarande så enda anledningen till att jag målade taket var för att inte riskera att se någon gulhet när man jämförde mot väggarnas nymålade vita färg.nemlan skrev:
Inte så mycket ljusinsläpp, men ganska långt rum som gör att man ser det från mycket vinkel och om man tittar så ser man lite blanka drag.
Detta är inget som är väldigt tydligt, och de flesta lär inte se det, men jag ser det när jag tittar, utan släpljus också.
Väntade exakt ett dygn mellan strykningarna.
Då går jag tyvärr bet... den extrema vinkeln skulle kunna förklara att spåren upplevs tydligare, men det är svårt att säga säkert om det är enda orsaken. Du skulle kunna testa med alcro eller beckers reflektionsfria takfärger som är speciellt gjorda för släpytor, men det är ju en chansning (och extra kostnad).
Sådär var det för oss också. Vi målade om taket i vårt vardagsrum. Tror det ligger 4 lager takfärg nu, Det är fortfarande flammigt. Också målat snabbt och vått i vått, utan efterdragning. Var lite störigt i början då man förväntat sig ett jämnt och fräscht resultat, men nu har jag vant mig och tycker faktiskt att det inte är så dumt alls. Men då har vi ett gammalt hus där ingenting är perfekt enl dagens husstandard, så det nyrenoverade rummet smälter ihop med resten, utan att sticka ut.
Vi började med en billig takfärg, och uppgraderade ett hack för varje färglager, men det hade som sagt ingen som helst betydelse. Det jag funderade på var dock om det var pga att vi målade mitt i vintern, och då ligger ju luftfuktigheten inne på ynkliga 30%.
Nu har vi ett stort rum och lågt i tak, vilket ger "släpljus"-vinkel när man tittar, men även om man tittar mer rakt upp så syns det tycker jag.
Vi började med en billig takfärg, och uppgraderade ett hack för varje färglager, men det hade som sagt ingen som helst betydelse. Det jag funderade på var dock om det var pga att vi målade mitt i vintern, och då ligger ju luftfuktigheten inne på ynkliga 30%.
Nu har vi ett stort rum och lågt i tak, vilket ger "släpljus"-vinkel när man tittar, men även om man tittar mer rakt upp så syns det tycker jag.
Vad har du för roller? Använd den lurvigaste roller du hittar eftersom den kan bära mest färg. Doppa om rollen oftare än vad du tror och efterdra inte. Varje gång som jag fått dessa problem så beror det på att färgen hunnit börja torka eller att man lägger på för lite färg pågrund av fel roller eller för lite färg.
Jag har bara målat ett tak i mitt liv och det gjordes för 3 månader sedan. Grundfärg på gipsskivor och sedan den andra färgen. Det blev jättebra. Jag använde den lurvigaste anza rollern jag fick tag på och Nordsjö färg.
Jag kanske hade bättre förutsättningar för att jag hade nygipsat och ett mindre rum?
När jag målade vägarna innan tapetsering provade jag en skitfärg och roller från jula, det blev inte alls bra. Färgen täckte ingenting och rollern var värdelös.
Det jag lärde mig var att aldrig köpa billiga produkter /verktyg när finishen spelar roll!
Jag kanske hade bättre förutsättningar för att jag hade nygipsat och ett mindre rum?
När jag målade vägarna innan tapetsering provade jag en skitfärg och roller från jula, det blev inte alls bra. Färgen täckte ingenting och rollern var värdelös.
Det jag lärde mig var att aldrig köpa billiga produkter /verktyg när finishen spelar roll!
Alcro Milltex 2 RF har jag målat mitt grängade tak med. Kanonresultat redan efter en strykning, och då är jag inte en van takmålare. Däremot är jag extremt petig med slutresultat och om jag är nöjd med min målning, då är det nog färg och roller man har att tacka för mycket. Det enda jag gjorde var att hela tiden ha flödigt med färg i rollern. Rullade på färg direkt i färghinken och sedan upp i taket och målade. Inga tråg eller sådant, det är visst bara av ondo. Jag målade inte i ljusets riktning, men resultatet blev jättebra ändå.
