Målar en fönsterkarm med Ottossons vita titan-zink-färg. Innerdelen av fönstret på bilden är grundad en gång (70 % rå linolja, 30 % färg) och ytterdelen är grundad samt struken med outspädd färg tre gånger (dvs. fyra strykningar), ändå tycker jag att underlaget lyser igenom ganska mycket. Man ser vissa kvistar och de mörkare ådrorna i trät. Ni som har målat med samma färg eller samma pigment, hur upplever ni att den täcker och hur många strykningar behövs egentligen? Det täcker bättre om jag inte stryker lika tunt, men det går ju emot hur linoljefärg ska målas.
Jag målar med engelsk röd från Ottosson samtidigt (ska vara på insidan) och den täcker betydligt bättre än denna vita.
Jag målar med engelsk röd från Ottosson samtidigt (ska vara på insidan) och den täcker betydligt bättre än denna vita.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "titan-zink"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
3 strykningar med outspädd färg låter ju som mer än nog för att täcka.. Kanske målar du för tunt?
De listverk jag målat med Ottosons har täckt utmärkt efter tre strykningar (50%, 20%, 0% förtunning)
Är ju dock inte så mycket att göra just nu annat än att ta ett par varv till!
De listverk jag målat med Ottosons har täckt utmärkt efter tre strykningar (50%, 20%, 0% förtunning)
Är ju dock inte så mycket att göra just nu annat än att ta ett par varv till!
Nej, det är bara att måla en strykning till tills det täcker fint. Har funderat på om jag målar för tunt, men jag har samtidigt läst i råd om linoljefärgsmålning att man inte kan måla för tunt (det vill säga man ska måla så tunt det bara går), men täcker det bra efter tre strykningar för dig och andra så gissar jag dock att jag bör stryka lite flödigare ändå. Åtminstone vitfärgen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden