Har länge funderat över att göra iordning skåpsluckorna i hallen samt dörren till toaletten och sökt lite på forumet men inte hittat någon som haft oturen att köpa en lägenhet där någon satt vävtapet på spåsluckorna :thumbdown:.

En av luckorna finns på bild nedan och jag har försökt att rycka bort tapeten utan större framgång, från är hur jag skall gå tillväga härifrån...

IMAG0202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska jag ta en målarskrapa och skrapa bort både färg och tapetrester eller ska jag köra med en slip, isåfall vilken typ (bandslip)?
När jag sedan ska försöka få luckorna jämna igen vad skall jag använda då och vad ska jag till sist måla med?
Kan jag utföra jobbet i min hall ifall jag ser till att täcka ordentligt med byggplast?

Till dörren...
Min tanke är att denna dörren skall bli vit och jag vill även passa på att byta dörrvredet till ett kromat vred... Liknande frågor här...
Ska jag slipa dörren innan målning och isåfall med vilken typ av slip?
Vad ska jag sedan måla dörren med och hur skall jag gå tillväga när jag byter ut vredet?

IMAG0203.jpg
Skapa konto

Tack på förhand!
/Kristoffer

Om man vill få ett mycket bra resultat kan man lämna luckor och dörrar till en målerifirma för sprutlackering. Jag anser att kostnaden för den fina sprutlackeringen av mina dörrar var ok.

Jo, visst kan man göra det, är jag mkt väl medveten om. Nu tänkte jag göra det själv och skulle behöva lite tips...

Du måste ju ha en slip med mycket avverkan på. Jag kör Festool RO 150 då händer det grejer. Koppla den till dammsugare så blir det mindre damm men jag skulle inte rekomendera att göra det i en lägenhet man bor i ändå.

Jag skulle undvikit att ta en maskin med stor avverkning för den luckan ser ut att vara en typisk 50-60 tals lucka vilka ofta hade masonit som ytskikt ytterst. Om du kör för hårt eller med stor avverkning med maskin så kommer du aldrig att få rätt på finishen på de luckorna.
Du har gjort för dåligt rent på ytan just nu. Dom stora vävresterna kan du ta bort med en spackel och sen kan du dra av topparna av limmet med en sickel.
Kör sen försiktigt med en oscillerande slipmaskin så kommer ytan att bli bra.

Redigerat:
Det låter som du har koll på dina grejer oceans :) jag ska knalla förbi färgaffären å rådfråga även dem.

Då uppdaterar vi...
Köpte mig en färgskrapa och har börjat skrapa bort resterna av lim och tapet på luckorna, frågan är nu vilket träslag som gömmer sig under?

IMAG0232.jpg
Skapa konto
IMAG0230.jpg
Skapa konto
IMAG0234.jpg
Skapa konto
IMAG0235.jpg
Skapa konto

För att få bort all färgen tänker jag inte fortsätta med skrapan utan gå över till att slipa, frågan är som jag ställt tidigare vad för typ av slipmaskin jag skall använda till ändamålet?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det med största sannolikhet masonit i dessa luckor vilket det också ser ut att vara på bilderna. Det är således träfiber med mycket lite lim eller egentligen inget lim inblandat. Därför gör du dig bara en otjänst genom att skrapa såsom du gör, för underlaget är ganska dåligt sett ur hålfastsynpunkt. Du skulle bara tagit bort det yttersta av limresterna och låtit färgen vara kvar. Masoniten kommer att resa sig när du målar och du får slipa och grunda igen för att få bra resultat likaså är det otroligt lätt att slipa ner märken i masoniten.
Så mitt tips är åter att enbart dra av väven och försiktigt sickla eller skrapa det yttersta lagret av lim men låta färgen sitta kvar. Slipa ytan och eventuellt spackla repor och skador sen målar du utanpå den befintliga slipade färgen, först med en grundfärg och sen med den kulör du vill ha.

Och mitt förslag till maskin baserat på den metod jag föreslår är en oscillerande slipmaskin och INGEN med större avverkning typ bandslip eller roterande slipmaskin för dessa ger märken och avverkar för mycket.

Och således är det inget träslag utan en träfiberplatta du har i dina dörrar.

Redigerat:
Stort tack för all hjälp Oceanis.
Tyvärr är ju redan misstaget att skrapa bort för mycket ett faktum. Det är masonit under och den kikar ju fram på sina ställen redan, dessutom är inte ytan plan så den behöver slipas.
Köpte idag en planslip efter diskussion med en relativt kunnigt biträde. Har prövat att köra med 80 papper och har även 180 papper till maskinen. Det tar verkligen tid att få bort färgen med 80 pappret så frågan är om jag ska köra med 40 eller 60 papper.
Nu har jag tänkt att slipa bort färgen, spackla med snickerispackel, måla med grundfärg, slipa igen och sedan måla två lager med en vattenbaserad LADY färg.

Men varför vill du envisas med att ta bort all färg. När ytan är slät och fin, oavsett om det finns färg kvar eller inte, så är det bättre än att starta ifrån än ren masonit.
Normalt kör du sen grundning, spackling, grundning om du har spacklat och sen slutfärg (1-2 lager)

Jag får väl ta å lyssna på dig då du verkar ha en hel del kunskap, trodde bara inte att det gick ifall det till viss del var färg kvar å till viss del masonit.
En sista fråga... Ska jag inte slipa mellan spackling å grundning?

Jo du måste slipa dina spacklingar så dom blir släta och fina sen grundar du igen för annars kommer det att bli matt där spacklingarna är.

VI har gjort exakt detta hemma på en hel mängd garderobsdörrar. Vävtapeten tog vi enkelt bort genom att blöta upp den med tapetborttagningsmedel från rusta, lägga över byggplast och låta det stå över natten. Se. dan var det bara att skrapa bort tapeten med en spackelspade. Gick busenkelt.

Sedan slipade vi luckorna med en excenterslip (från lidl, för typ 200 kr). Därefter målning med fin roller för snickerier. Jag är helnöjd med resultatet.

Kolla på blocket om du kan få tag i en ny dörr istället för den som du har skadat, det är kanske den enklaste metoden att fixa den.

Och snälla förstör inte den fina dörren med vitfärg :).

Jag kommer att göra som Oceanis föreslagit, slipa lite till men inte försöka få bort all färg. Sedan följande
Grundmåla
Spackla
Slipa
Grundmåla
Slipa
Måla
Måla

En vattenbaserad lackfärg tänkte jag använda, har kikat på olika varianter å det lutar åt Beckers Elegant lackfärg (både grundfärg å färg), har ni ett bättre tips tar jag gärna emot det.

Verktyg jag tycks behöva är
Lackfärgsrulle
Lackpensel
Microfiberduk (för att damma av)
Slippapper (80,180,240)

När det gäller dörren så kommer den nog tyvärr tappa sina speglar å bli vit :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.