Hej!

Har grundmålat utsidan av en bastu som gränsar mot en duschhörna (det var fult grönlaserat innan, men vi ska ha vitt).

Nu dags för täckfärg. Jag har en burk radiatorfärg över, min fråga är om den är vattenavvisande? Förutom att det är ekonomiskt att använda upp det jag redan har på hyllan så gillar jag den matta finishen, skulle jag köra med snickerilack blir det ju så glansigt.

Men alltså, hur blir det med vattentåligheten? Vi kommer inte stå och spola med vatten på bastuväggen utan det är helkaklat i själva duschhörnan, bastun är utanför duschdraperiet. Men det kan ju stänka ut lite, samt man springer ju blöt in och ut ur bastun...

Tack på förhand! :)

Den är inte tät, som våtrumsfärg, men det behöver du nog inte. Elementfärgen liknar snickerifärg i sina egenskaper, bara lite hårdare yta.

Tack för svaret! Bara den inte släpper när det kommer vatten på så det börjar rinna vitt längs golvet?

Den löses inte upp i vatten, det gör väl knappt någon "normal" färg... Men den är inte tålig mot vatten!

Nja, vanlig väggfärg löses ju upp om man gnider med fuktad trasa, ex om man vill torka bort en fläck. Men radiatorfärg borde alltså sitta kvar, och ev vatten borde inte skada väggen bakom??

Jo, radiatorfärg är inte tät!

OK så med radiatorfärg tål väggen inte vattebegjutning, men tål det stänk som får självtorka?

Sir Duke skrev:
OK så med radiatorfärg tål väggen inte vattebegjutning, men tål det stänk som får självtorka?
Javisst det tål den, radiatorfärgen skall klara kondens samt våttorkning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.