image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska precis måla om huset med täcklasyr och då huset är svart men ska bli vitt fick vi rådet att måla med gundfärg först. All färg är vattenbaserad.

Har målat ett lager grundfärg på en yta nu och på vissa ställen lossnar färgen när kaffrar med nageln. Normalt eller något som är galet?
 
Har du rengjort? Med vad? Har du sköljt ordentligt?

Har du fuktmätt innan målning?

Hur länge har färgen torkat?

Vad är det för grundfärg?

Många frågor tillbaka...
 
Rengjort med Nordsjös målartvätt.
Skrubbade på de lite mer utsatta ställena och har sköljt nog efteråt.
Inte fuktmätt, pratar vi luftfuktighet eller fuktighet i träet?
Nu har den torkat i över ett dygn, lossnar på vissa ställen fortfarande.
Primer exterior från Nordsjö.
 
Ge det lite tid, gissar på att färgen inte härdat ännu. Orsakerna kan vara flera, fukt i trät eller luftfuktighet. Eller temperatur. I sämsta fall är det något fel på färgen eller att de inte är kompatibla, men det tror jag inte.
 
Tror som ovanstående. Ge det nån vecka så är den hårdare. Grundfärg brukar vara 24h övermålningsbar. Det betyder inte att den är fullt ut härdad till sin slutliga styrka.

Var noga med att jobba in grundfärgen i trät med penseln.

Sen får man tänka på att grunden inte är gjord för att vara slitstark i sig. Måla slutfärgen över enligt instruktion och kika efter några dagar.

Jag menade fuktmätning av brädan, över 16% fuktkvot bör man inte måla. Kan var bra att kika om man är osäker. Men en fungerande luftad fasad brukar vara torr sålänge det inte har varit slagregn mot den senaste dagarna.
 
Jag tycker ju att den härdar mer och mer. Står torktid 6h och övermålningsbar 18h på burken...
 
FruJosefsson skrev:
Jag tycker ju att den härdar mer och mer. Står torktid 6h och övermålningsbar 18h på burken...
Tiderna stämmer säkert. I optimala förhållanden i ett laboratorium :)
 
Då försöker jag ha is i magen :) vill ju inte måla hela huset och sen stå där med skägget i brevlådan om ett år når färgen lossnar...
 
Var färgen bra omrörd? Annars som dom säger kan det ta lite extra tid för färgen att torka om det är fuktigt,kallt etc.
 
Den var väl omrörd :) målade en bit till i går kväll också när det hade varit torrt och soligt hela dagen, den härdade på ett kick... Förmodligen är den väldigt känslig för fukt.
 
OXYD
Var det för varmt eller målat i solsken?
Min fasadfärg jag målar med får det inte vara över viss fukthalt i luft eller >25grader under torktid
 
Nej första delen jag målade var det mulet och rätt fuktig luft. Var nog det som var problemet, för igår gick det galant...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.