2 656 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Hur får man två målade ytor att inte klibba ihop?
Vi har målat en möbel med snickerifärg.
När möbels ena klaff ligger an mot resten av möbeln så klibbar färgen ihop och när man senare sära på de två delarna så lossnar färgen från antingen klaffen eller möbeln.
Det var flera dagar sen jag målade möbeln.
Just ni så lägger jag mellan två bitar A4 papper för att dom inte ska klibbas ihop. kanske se klibbar ihop med pappret istället. Vet ej ännu.
Kan man göra nåt åt problemet?
När möbels ena klaff ligger an mot resten av möbeln så klibbar färgen ihop och när man senare sära på de två delarna så lossnar färgen från antingen klaffen eller möbeln.
Det var flera dagar sen jag målade möbeln.
Just ni så lägger jag mellan två bitar A4 papper för att dom inte ska klibbas ihop. kanske se klibbar ihop med pappret istället. Vet ej ännu.
Kan man göra nåt åt problemet?
Vad har du gjort för grundarbete på möbeln?
Vad är det för material från början, trärent eller något annat?
Hur lång tid står det på färgburken att det är tills det är torrt, respektive övermålningsbart?
Det är den senare tiden, plus ytterligare 50-100% tid du behöver räkna för att kunna lägga ihop målade ytor, minst, särskilt nu när luften är så fuktig. Men är det fel grundarbete eller fel färgval för materialet är det inte säkert att det någonsin blir så torrt att det kommer att fungera.
Vad är det för material från början, trärent eller något annat?
Hur lång tid står det på färgburken att det är tills det är torrt, respektive övermålningsbart?
Det är den senare tiden, plus ytterligare 50-100% tid du behöver räkna för att kunna lägga ihop målade ytor, minst, särskilt nu när luften är så fuktig. Men är det fel grundarbete eller fel färgval för materialet är det inte säkert att det någonsin blir så torrt att det kommer att fungera.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Om den är lackad är den inte trären.
Förbehandlade du lacken på något sätt?
Målartvätt, slipning, eller nåt?
Rätt grundfärg för lacken?
Rätt snickerifärg för grundfärgen?
Hur många timmar mellan grundfärg och snickerifärg?
Vilka tider stod det på grundfärgen?
Förbehandlade du lacken på något sätt?
Målartvätt, slipning, eller nåt?
Rätt grundfärg för lacken?
Rätt snickerifärg för grundfärgen?
Hur många timmar mellan grundfärg och snickerifärg?
Vilka tider stod det på grundfärgen?
Nä, ingen förbehandling.
Japp, grundfärg av samma fabrikat.
Väntade den tiden som stod på burken (med marginal), kan kolla på burken om det är viktigt.
Problemet, ser jag nu, är att det är en färg som är ämnad för väggar och inte snickeri. Glans 20.
Betyder det att det aldrig kommer att bli bra?
Japp, grundfärg av samma fabrikat.
Väntade den tiden som stod på burken (med marginal), kan kolla på burken om det är viktigt.
Problemet, ser jag nu, är att det är en färg som är ämnad för väggar och inte snickeri. Glans 20.
Betyder det att det aldrig kommer att bli bra?
Yup. Tror att det är kört - väggfärg blir inte hård på samma sätt som snickerifärg... i alla fall inte lika fort (vi snackar år). Pudra potatismjöl eller talk på ytan där det klibbar och testa om det blir bättre.yakumo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden