12 503 läst ·
26 svar
13k läst
26 svar
Cover up, renoveringstapet
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Jag rev ner gammal tapet, det som satt löst och gick lätt, och sen drog vi på renoveringstapet. Den gamla tapet alltså bara delvis nedriven. Sen nya tapeten ovanpå. Inget spackel. I vanligt ljus ser det bra ut, men i släpljus syns konturerna av den gamla tapeten direkt.
Nä, såg det nu faktiskt. Inte ens med mer jobbet som blir, gips kontra tapet blir det någon större skillnad. Tänker på spackling, skruvar osv.
Efter alla inlägg här så verkar tapet behöva en hel del jobb den med.
Det ända som skiljer egentligen är att den bygger en del.
Efter alla inlägg här så verkar tapet behöva en hel del jobb den med.
Det ända som skiljer egentligen är att den bygger en del.
Spackla måste du i bägge fallen.
Jag undrar om inte skruven är billigare än vävlimmet.
Pappremsa tillkommer för renoveringsgipset.
Arbetsinsatsen blir nog densamma om du vill uppnå samma resultat i bägge fallen.
Dock lite tyngre jobb att hantera gipsskivor.
Jag undrar om inte skruven är billigare än vävlimmet.
Pappremsa tillkommer för renoveringsgipset.
Arbetsinsatsen blir nog densamma om du vill uppnå samma resultat i bägge fallen.
Dock lite tyngre jobb att hantera gipsskivor.
Jag har gjort bägge alternativen ett flertal gånger.
Det är lättare att få ett bra resultat med gipsskivorna och ibland det enda alternativet om resultatet skall bli bra, men de är också bökigare/tyngre att hantera.
Tiden du får lägga blir ungefär densamma beroende på hur mycket som behöver spacklas innan/efter tapeten.
Men om jag bedömer att det fungerar med renoveringstapet så väljer jag det istället och tror jag att det räcker med att enbart spackla så kör jag på det.
Det är lättare att få ett bra resultat med gipsskivorna och ibland det enda alternativet om resultatet skall bli bra, men de är också bökigare/tyngre att hantera.
Tiden du får lägga blir ungefär densamma beroende på hur mycket som behöver spacklas innan/efter tapeten.
Men om jag bedömer att det fungerar med renoveringstapet så väljer jag det istället och tror jag att det räcker med att enbart spackla så kör jag på det.
Absolut, men om man aldrig har gjort det och ej vet hur långt man vågar gå med tapeten så kan drt bli en dyr renoverings 
Man vill ju inte göra om jobbet i fall den ej skulle täcka det jag vill täcka. Därför försöker jag i alla fall få så mycket kött på benen om just vad den kan tänkas klara av i sin dölj förmåga.
Man vill ju inte göra om jobbet i fall den ej skulle täcka det jag vill täcka. Därför försöker jag i alla fall få så mycket kött på benen om just vad den kan tänkas klara av i sin dölj förmåga.
Klicka här för att svara