F
Jag rev ner gammal tapet, det som satt löst och gick lätt, och sen drog vi på renoveringstapet. Den gamla tapet alltså bara delvis nedriven. Sen nya tapeten ovanpå. Inget spackel. I vanligt ljus ser det bra ut, men i släpljus syns konturerna av den gamla tapeten direkt.

Aj då, lite det man vill slippa, vet att jag kommer störa mig otroligt på något sådant.
Bredspackling verkar vara ofrånkomligt för ett perfekt resultat.
Eller som någon sa, gips. Men det verkar vara löjligt dyrt.

Du måste läst fel på priser.
Gips och renoveringstapet skiljer inte jättemycket i pris.

Nä, såg det nu faktiskt. Inte ens med mer jobbet som blir, gips kontra tapet blir det någon större skillnad. Tänker på spackling, skruvar osv.
Efter alla inlägg här så verkar tapet behöva en hel del jobb den med.
Det ända som skiljer egentligen är att den bygger en del.

Spackla måste du i bägge fallen.
Jag undrar om inte skruven är billigare än vävlimmet.
Pappremsa tillkommer för renoveringsgipset.
Arbetsinsatsen blir nog densamma om du vill uppnå samma resultat i bägge fallen.
Dock lite tyngre jobb att hantera gipsskivor.

Precis min mening.
Ska se om det går att göra de olika alternativen i lite olika rum, kan vara intressant att se skillnad på arbetstyngd, kostnad osv.

Jag har gjort bägge alternativen ett flertal gånger.
Det är lättare att få ett bra resultat med gipsskivorna och ibland det enda alternativet om resultatet skall bli bra, men de är också bökigare/tyngre att hantera.
Tiden du får lägga blir ungefär densamma beroende på hur mycket som behöver spacklas innan/efter tapeten.
Men om jag bedömer att det fungerar med renoveringstapet så väljer jag det istället och tror jag att det räcker med att enbart spackla så kör jag på det.

Absolut, men om man aldrig har gjort det och ej vet hur långt man vågar gå med tapeten så kan drt bli en dyr renoverings :)
Man vill ju inte göra om jobbet i fall den ej skulle täcka det jag vill täcka. Därför försöker jag i alla fall få så mycket kött på benen om just vad den kan tänkas klara av i sin dölj förmåga.:)

Är det inte bråttom kan du göra 1m vägg med bara spackel och 1m vägg med renoveringstapet.
Då får du en uppfattning om arbetsinsats och resultat.
Om inget av dessa blir bra så kör du på gips.

G Ganescha skrev:
Men hur mycket ojämnheter ska den dölja?
5mm 10mm? Finns det någon spec på det?
Den döljer INTE tapetskarvar tex.

Va? Men gamla tapet rester döljer den? Skarven kan ju inte vara högre?

G Ganescha skrev:
Va? Men gamla tapet rester döljer den? Skarven kan ju inte vara högre?
Klart en hel tapet som skarven faktiskt är blir högre än rester av den ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.