Hej,
Sitter och funderar lite på att göra om vardagsrummet. Idag är det målat direkt på tapet från Gud vet när.
Förra ägarna har målat över en gammal tapet och det är helt okej, inte allt för mycket bubblor som syns men det finns ett par som man går och retar sig ofantligt mycket på ( jag i alla fall)
Vill inte riva ner tapeten och orsakat en massa jobb i onödan. Hur funkar det att sätt Easy cover på målad tapet? Det kommer att bli en del bubblor i den gamla tapeten men hur mycket kommer det att återspegla sig i easy tapeten?
Skulle vilja sätta i taket också, någon som har något tips där? Hittar inte några bra tips eller video beskrivningar hur man går tillväga. Lite tips och trix för att underlätta arbetet.

Troligen går det helt ok med easy cover på en målad tapet, men det bygger ju på att du iaf skrapat bort det värsta. Är det bubblor osv så kommer dom dels troligen synas, och dessutom får ju easy cover tapeten ingen bra vidhäftningsförmåga där - så dom skulle jag tagit bort alla gånger.

Easy cover är ju för att slippa bredspackla (alltför mkt) - den tar inte hur grova saker som helst

/K

Ta bort nuvarande bubblor och spackla där.
Om det bara är ett fåtal kommer det bli enklast.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Okej, dagens bubblor kan jag i alltid fixa men drt kommer uppstå nya när jag slänger på lim antar jag? Ungefär som när man målar på tapet?

Easy cover döljer SMÅ slarvfel i underlagsarbetet. De bubblor som nybildas i underlaget när man sätter upp den försvinner dock igen när det torkar.

• Gilla
Galoppjanne
  • Laddar…
Jag menar att du skall strunta i cover up och bara ta bort bubblor samt spackla/slipa.
Sen målar du.
Om det kommer nya bubblor så försvinner de med stor sannolikhet när färgen torkar.

Nja, jag har målat i ett annat rum där det redan va målat på tapet också, där uppstod det en hel del bubblor, vissa försvann men vissa blev kvar. Vill ju ha en så slät yta som möjligt med så lite jobb som möjligt, givetvis.

G Ganescha skrev:
Nja, jag har målat i ett annat rum där det redan va målat på tapet också, där uppstod det en hel del bubblor, vissa försvann men vissa blev kvar. Vill ju ha en så slät yta som möjligt med så lite jobb som möjligt, givetvis.
I så fall gör du nog rätt som väljer en annan metod.

S sblixten skrev:
I så fall gör du nog rätt som väljer en annan metod.
Ja, men frågan återstår, kommer bubblorna som blir bakom cover tapeten synas igenom?
Är den så bra så den döljer dem? Det är frågan..

G Ganescha skrev:
Ja, men frågan återstår, kommer bubblorna som blir bakom cover tapeten synas igenom?
Är den så bra så den döljer dem? Det är frågan..
Nej.
Den döljer små slarvfel i slipningen efter att man noga spacklat och slipat.Och den gör att man slipper strukturskillnad mellan tex spackel, eventuella tapetrester, pappytan på gips etc, när man målar på det. Jag noterade i min förra lägenhet (innan sånt här existerade) att vissa ytor blev lite blankare. Det löder man med renoveringsväven.

Okej, jag förstår, det finns helt enkelt inga genvägar ;)

Skulle vara intressant med ett test för att se just hur mycket den kan dölj. Kanske blir svårt då det verkar finns väldigt många olika renoveringstapeter.

• Gilla
Andresu
  • Laddar…
Som sagt så döljer coverup bara småskavanker, MEN det är väl inte säkert att det blir permanenta bubblor med den när den torkar ??

At det blir det om du målar har ju att göra med att den gamla tapeten resersig, och sen torkar färgen och håller kvar bubblan - cover up sätter man ju med vävlim/tapetlim så den borde krympa tillbaka - men garanterad kan man ju inte vara.

Riv ned de gamla tapeterna (mha en spackelspade bara) och sätt coverup på det skulle jag säga - det du lätt får bort är de områden som troligen skulle bubbla sig

/K

Men hur mycket ojämnheter ska den dölja?
5mm 10mm? Finns det någon spec på det?

Prova att ta bort bubblor på 1m och spackla, sedan måla och se hur det blir.
Om inte det fungerar så är det riva bort eller renoveringsgips.
Genvägen är förmodligen renoveringsgips i ditt fall.

G Ganescha skrev:
Men hur mycket ojämnheter ska den dölja?
5mm 10mm? Finns det någon spec på det?
Finns nog ingen spec, men inte i närheten av 5 eller 10, snarare 1mm.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.