6 033 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Limma skarvremsor på spånskiva?
Jag har ett par rum i källaren som jag tänkte fixa iordning med minsta möjliga arbetsinsats. Det sitter spånskiva på väggarna. Ovanpå detta är det tapet. Tapeten har såklart spruckit lite i skivskarvarna. Jag har rivit bort de gamla glasfiberremsorna och blottlagt skarvarna. Jag har dragit i gipsskruv för att fixera skivorna så gott det går.
Nu tänkte jag sätta nya remsor i skarvaran. Då spånskivorna inte är fasade så vill jag inte bygga för tjockt i skarvarna. Borde man inte kunna limma pappersremsorna direkt på spånskivorna och sedan spackla utanpå det. Men vad ska man limma remsorna med. Kan man ta vanligt trälim tro? Det är inte så många skarvar. Så jag har inten lust att köpa någon dyr 5-litersförpackning av något speciallim.
Nu tänkte jag sätta nya remsor i skarvaran. Då spånskivorna inte är fasade så vill jag inte bygga för tjockt i skarvarna. Borde man inte kunna limma pappersremsorna direkt på spånskivorna och sedan spackla utanpå det. Men vad ska man limma remsorna med. Kan man ta vanligt trälim tro? Det är inte så många skarvar. Så jag har inten lust att köpa någon dyr 5-litersförpackning av något speciallim.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
tips är att sätta gips på spånskivorna. tunngips funkarO Olf Oggler skrev:Jag har ett par rum i källaren som jag tänkte fixa iordning med minsta möjliga arbetsinsats. Det sitter spånskiva på väggarna. Ovanpå detta är det tapet. Tapeten har såklart spruckit lite i skivskarvarna. Jag har rivit bort de gamla glasfiberremsorna och blottlagt skarvarna. Jag har dragit i gipsskruv för att fixera skivorna så gott det går.
Nu tänkte jag sätta nya remsor i skarvaran. Då spånskivorna inte är fasade så vill jag inte bygga för tjockt i skarvarna. Borde man inte kunna limma pappersremsorna direkt på spånskivorna och sedan spackla utanpå det. Men vad ska man limma remsorna med. Kan man ta vanligt trälim tro? Det är inte så många skarvar. Så jag har inten lust att köpa någon dyr 5-litersförpackning av något speciallim.
Om du har lite glipa mellan skivorna börja med att trycka i montagelim, sedan spackla skarvarna med ett starkare snickerispackel och sätt cover tapet "spackel på rulle" med förskjutna skarvar mitt på skivorna. Har själv gjort så med masonit som underlag och det har inte visats några sprickor på 4år.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Jag hade inte tänkt vara så seriös att jag sätter renoveringsgips. Det är ett källarrum som förmodligen ska blåsas ut helt om några år i alla fall. Men när jag ändå håller på så kan jag ju skruva och remsa om skarvarna tänkte jag.
Att limma remsorna med vanligt trälim kanske räcker i det här läget. Pensla på flödigt med lim direkt på skivan. Smack dit med remsorna och se till att de smiter åt bra.
Att limma remsorna med vanligt trälim kanske räcker i det här läget. Pensla på flödigt med lim direkt på skivan. Smack dit med remsorna och se till att de smiter åt bra.
då skulle jag bara målat det vitt. inte lägga ner arbete som du skall riva om några år i källarenO Olf Oggler skrev:Jag hade inte tänkt vara så seriös att jag sätter renoveringsgips. Det är ett källarrum som förmodligen ska blåsas ut helt om några år i alla fall. Men när jag ändå håller på så kan jag ju skruva och remsa om skarvarna tänkte jag.
Att limma remsorna med vanligt trälim kanske räcker i det här läget. Pensla på flödigt med lim direkt på skivan. Smack dit med remsorna och se till att de smiter åt bra.
Vi hade en skarv nära en dörr som gillade att spricka, jag skrapade ur ordentligt och fyllde och spacklade springan med tec7.
Lite kladdigt, men går bra att slipa och måla över.
Nu 1 år senare är det fortfarande sprickfritt.
Lite kladdigt, men går bra att slipa och måla över.
Nu 1 år senare är det fortfarande sprickfritt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden