Dålig bredspackling

924 läst  8 svar

1. D
    Medlem Nivå 6
    Köket renoveras, målaren var här igår och i förrgår knappt 1 h jobb med bredspackling av en helvägg och lite till. ( Bilder kommer)

Såg idag när jag skulle måla väggarna att överallt där målaren har "bredspacklat" fanns det lufthål. Målade en liten del, tänkte att det inte skulle synas samt att det kanske var normalt med sådana lufthål - men nej, hålen syndes ännu mer. Ringde till arbetsledaren och bad hen att skicka hit målaren för att fixa till sitt jobb.
    Arbetsledaren valde hellre låta mig prata med målaren som skyllde ifrån sig att det är spacklets fel samt att jag bör göra målarens jobb då enligt målaren skulle det gå snabbare att fixa väggen genom att riva ner den helt ( förklarade att det inte gick eftersom det är bärande vägg). Det gick upp för mig att målaren gjorde allt snabbt och hur som helst bara för att. Bad om att få reducerat pris för att jag fick nästintill bredspackla en stor del av väggen - då gick målaren upp i taket och förstod inte varför jag ville ha reducerat pris när målaren tyckte att väggen borde rivas ner samt att målaren suckade när jag bad att det skulle göras om.
    Försöker få tag på arbetsledaren som är upptagen helt plötsligt.

Bilder kommer på lufthålen samt de bilder där en ny spackling syns som jag har spacklat efter målarens misstag.
    Vad ska jag göra? Vilka rättigheter har jag när jag är missnöjd med arbetet samt att jag måste fixa till deras misstag som jag inte vill betala? Och projektet blir försenat ytterliggare med några dagar.

2. L
    Bannad · Nivå 20
    inget ovanligt med luftprickar i spackel , i bland omöjligt att inte få , har mycket med spacklets densitet att göra samt underlaget , bara slipa lite lätt och ett varv med spackel till över hålen

3. T
    Medlem · Nivå 13
    Jo, det är visst spacklets fel. Har spacklat själv och provat olika fabrikat men nog fan får alla dessa jävla småhål. Trodde det berodde på att man var lekman som målare men har frågat runt bland proffsmålare och dom får också småhål. Efter första lagret färg får man skrapspackla dessa förbannade hål.

possum77 gillar
  4. S
    Medlem · Nivå 5
    Använder målaren rätt produkt så slipper man dessa porer/blåsor. Och du ska ju inte fixa till de fel som ett s.k proffs har orsakat, vid bredspackling på tidigare målade ytot så ska man använda Alcro Bredspackel eller Scotte LB, då slipper man problem.

5. S
    Medlem · Nivå 5
    Har inget med spacklets densitet att göra, ofta kan det vara för tjockt spacklat eller om man spacklar på hårda underlag som t ex tidigare målade ytor där vattnet i spacklet inte kan suga in i underlaget utan lägger sig på ytan när det ska torka. När man sedan slipar så går det hål på ytan och man får porer i spacklet.

6. D
    Medlem Nivå 6
    Tack för alla svar! Nu vet jag vad som orsakar dessa men arbetsledaren är "nöjd" utan att ens ha sett hur det ser ut så jag var tvungen att spackla där det fanns små porer. 1 hel och en halv vägg som man " bredspacklade" och självklart ser det ut som något DIY-misslyckat projekt. Det värsta är att man måste betala ändå för det...

7. A
    Medlem · Nivå 16
    Vad hade du avtalet med målatfirman för slutresultat?

8. D
    Medlem Nivå 6
    Arbetsledaren skrev i offerten lagning av väggar, menar du det? Trodde att man skulle laga ordentligt iochmed att det skulle målas...?

9. A
    Medlem · Nivå 16
    Precis, står det att underlaget ska vara klart för målning? Man kan ju göra olika former av förberedelser i form av spackling och utifrån vad som ska göras efter "lagning av väggar".
    Så att laga väggar kan vara spackling, bredspackling, etc, som sedan kan kräva ytterligare åtgärd.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: