Hej!
Helt ny här på forumet, men anar att jag kommer hänga en hel del här framöver!
Jag och min sambo har precis flyttat in i vårt första hus. (kedjehus från 70-talet)
Som första steg i renoveringen av detta hus, som är helt orört på insidan, är att riva tapeter på övervåningen och måla.
Vi har rivit tapeterna i ett av rummen nu och är lite osäkra på hur vi ska gå vidare. Väggarna verkar bestå av någon slags gips som är beklädd med någon form av tunt masonitliknande material på båda sidorna.
Hur hade ni gått tillväga här?
Spackla ojämnheter och måla direkt?
Bredspackla, slipa och sedan måla?
Andra förslag?
Tack på förhand!
Helt ny här på forumet, men anar att jag kommer hänga en hel del här framöver!
Jag och min sambo har precis flyttat in i vårt första hus. (kedjehus från 70-talet)
Som första steg i renoveringen av detta hus, som är helt orört på insidan, är att riva tapeter på övervåningen och måla.
Vi har rivit tapeterna i ett av rummen nu och är lite osäkra på hur vi ska gå vidare. Väggarna verkar bestå av någon slags gips som är beklädd med någon form av tunt masonitliknande material på båda sidorna.
Hur hade ni gått tillväga här?
Spackla ojämnheter och måla direkt?
Bredspackla, slipa och sedan måla?
Andra förslag?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Bara vanliga gipsskivor som sagt.
Spackla på lite mer, särskilt där det är tapetrester kvar, för att inte rivskarvarna ska synas, slipa igen tills ni tycker det ser perfekt ut
Måla sedan med ett lager vit grundfärg, då syns eventuella misstag bättre. Spackla och slipa då igen om det behövs.
Personligen tycker jag att nästa steg, oavsett om man ska måla eller tapetsera, är ett lager renoveringsväv som ger en fin yta vid målning och som förlåter de sista små skavankerna. Väven sätts upp med vävlim eller våtrumslim som rollas direkt på väggen.
På väven ett rejält lager billig vit grundfärg, sedan är det klart för slutfärg eller tapet.
Spackla på lite mer, särskilt där det är tapetrester kvar, för att inte rivskarvarna ska synas, slipa igen tills ni tycker det ser perfekt ut
Måla sedan med ett lager vit grundfärg, då syns eventuella misstag bättre. Spackla och slipa då igen om det behövs.
Personligen tycker jag att nästa steg, oavsett om man ska måla eller tapetsera, är ett lager renoveringsväv som ger en fin yta vid målning och som förlåter de sista små skavankerna. Väven sätts upp med vävlim eller våtrumslim som rollas direkt på väggen.
På väven ett rejält lager billig vit grundfärg, sedan är det klart för slutfärg eller tapet.
Tack för era svar! Kändes bara som materialet på gipsen kändes så tjock 
Har dåliga erfarenheter av renoveringsväv/genvägen..
Vad tror ni om brespackla, slipa, grunda, måla?
Har dåliga erfarenheter av renoveringsväv/genvägen..
Vad tror ni om brespackla, slipa, grunda, måla?
Renoveringsväv är ingen genväg, det är en slutfinish. Alternativet är att bredspackla hela väggen, iallafall om det ska vara målat, annars får man olika struktur där det är bara pappen jämfört med där det är spacklat och det är sjukt störande, särskilt om solen ligger på. Spacklet är ju mycket slätare.
Fan, man kanske bara ska slå till på renoveringsväv och hoppas att det blir bra!
Småspackla på alla spikskallar och större ojämnheter innan bara..
Väggen är överlag väldigt jämn och fin under tapeten
Småspackla på alla spikskallar och större ojämnheter innan bara..
Väggen är överlag väldigt jämn och fin under tapeten
fanns iallafall en tilverkare vars väv hette såAnna_H skrev:
Renoveringsväv är ingen genväg, det är en slutfinish. Alternativet är att bredspackla hela väggen, iallafall om det ska vara målat, annars får man olika struktur där det är bara pappen jämfört med där det är spacklat och det är sjukt störande, särskilt om solen ligger på. Spacklet är ju mycket slätare.
Om ni ska bredspackla så rekommenderar jag att ni kör med ett rullspackel.
Absolut lättaste sättet för en gör-det-självare att bredspackla väggar.
- Fukta en vanlig "roller" med lite vatten
- Rulla på ordentligt med spackel ( 12 liter bör räcka till 15-18 kvm )
- Släta ut spacklet efter ca 5-10 min med spackelspade som är 25 - 35 cm bred.
- Efter tork, slipa lite lätt på eventuella ojämnheter
- Spackla 1 gång till för ett perfekt resultat
Av namnet att döma så vet du nog vad du pratar omS SpackelFredrik skrev:Om ni ska bredspackla så rekommenderar jag att ni kör med ett rullspackel.
Tackar för tipset! Står och väger lite på vilken väg jag ska ta än så länge, men sättet du beskriver låter ju onekligen smidigt!
Släpp på vad? Ludd från rollern? Frun som käkat bruna bönor?