Medlem
· Västerbotten
· 4 inlägg
Ska måla om innertaket i hela huset. Är ett furutak som ska målas vitt och huset är på 120 kvm. Hur lång tid kan det ta?
Medlem
· Västerbotten
· 4 inlägg
Ja hade tänkt det 
Obehanldad furu?
Ett lager spärrgrund först.
Det ska torka/härda i 24 timmar för att binda det gula. Om du sprutmålar blir det ett väldigt tunt färglager, så jag skulle nog ta ett extra lager spärrgrund, sedan torka ytterligare 24 timmar. Härdningstiden är MYCKET viktig och framgår tyvärr oftast inte på färgburken, där står bara de normala tiderna för övermålningsbart och dammsäkert.
Därefter 1-2 lager slutfärg, beroende på hur bra det hat täckt. Då gäller normala torktider för övermålningsbart.
Att täcka allt som inta ska målas och att vänta på att färgen ska torka är det som tar längst tid. Om huset ska användas under tiden rekommenderar jag att ta ett rum i taget och göra klart.
Mitt vardagsrum på ca 40 kvm (+10 kvm panelvägg) tog ca 2 veckor, men då fick jag dela in taket i 5 sektioner, och målade med pensel och roller, eftersom vi inte kunde ta bort några möbler utan fick köra 15-spel med dem. Roller målar tjockt, så jag klarade mig med ett lager grund och ett lager slutfärg.
Ett lager spärrgrund först.
Det ska torka/härda i 24 timmar för att binda det gula. Om du sprutmålar blir det ett väldigt tunt färglager, så jag skulle nog ta ett extra lager spärrgrund, sedan torka ytterligare 24 timmar. Härdningstiden är MYCKET viktig och framgår tyvärr oftast inte på färgburken, där står bara de normala tiderna för övermålningsbart och dammsäkert.
Därefter 1-2 lager slutfärg, beroende på hur bra det hat täckt. Då gäller normala torktider för övermålningsbart.
Att täcka allt som inta ska målas och att vänta på att färgen ska torka är det som tar längst tid. Om huset ska användas under tiden rekommenderar jag att ta ett rum i taget och göra klart.
Mitt vardagsrum på ca 40 kvm (+10 kvm panelvägg) tog ca 2 veckor, men då fick jag dela in taket i 5 sektioner, och målade med pensel och roller, eftersom vi inte kunde ta bort några möbler utan fick köra 15-spel med dem. Roller målar tjockt, så jag klarade mig med ett lager grund och ett lager slutfärg.
Håller med Anna H, med en liten fråga, är furutaket obehandlat så hade jag kört kvistlack, spärrgrund och sedan målat.
Om det är lackat räcker inte spärrgrund.
V-slip, spärrgrund minst en gång sedan målning.
3-4 veckor gissar jag på om det görs bra.
Visst kan man spruta taket på några timmar.
Allt har att göra med vilken arbetsinsats samt slutresultat man eftersträvar.
Mvh P-A
Om det är lackat räcker inte spärrgrund.
V-slip, spärrgrund minst en gång sedan målning.
3-4 veckor gissar jag på om det görs bra.
Visst kan man spruta taket på några timmar.
Allt har att göra med vilken arbetsinsats samt slutresultat man eftersträvar.
Mvh P-A
Spelar ingen roll hur mycket man låter härda(vilket är nått färgtillverkare inte håller med om, av dom jag har kontakt med)
Spärrgrund är inte och kommer aldrig bli tätt, en vattenbaserad färg är mer eller mindre porös.
Spärrgrund håller dock som oftast, men kvistlack är mer eller mindre 100% säkert.
Spärrgrund är inte och kommer aldrig bli tätt, en vattenbaserad färg är mer eller mindre porös.
Spärrgrund håller dock som oftast, men kvistlack är mer eller mindre 100% säkert.
Nä baserar man en färg på vatten blir det aldrig bra. Möjligen om man enbart målar kalla saker.
Du får gärna komma och titta på mina tak, har tre varianter, taket i köket har gulnat lite trots fem färglager, men där har jag ingen spärrgrund. De andra är finfina, efter 7-12 år.R Ragganof skrev:Spelar ingen roll hur mycket man låter härda(vilket är nått färgtillverkare inte håller med om, av dom jag har kontakt med)
Har sett tak med kvistlack, det ser för jävligt ut eftersom ingen har råd och lust att lacka hela taket utan bara duttar på just där det är kvistar. Det blir vita blanka fläckar med gula ringar runt.
har målat med shellack på bara kvistar. efter tjugo år har jag inte sett några gula fläckar. å detta är i ett sovrumAnna_H skrev:
Du får gärna komma och titta på mina tak, har tre varianter, taket i köket har gulnat lite trots fem färglager, men där har jag ingen spärrgrund. De andra är finfina, efter 7-12 år.
Har sett tak med kvistlack, det ser för jävligt ut eftersom ingen har råd och lust att lacka hela taket utan bara duttar på just där det är kvistar. Det blir vita blanka fläckar med gula ringar runt.
Behöver inte det, anekdotisk bevis är lite sådär. Och motsäger inget av va jag skrev.Anna_H skrev:
Du får gärna komma och titta på mina tak, har tre varianter, taket i köket har gulnat lite trots fem färglager, men där har jag ingen spärrgrund. De andra är finfina, efter 7-12 år.
Men jag inser att jag slarvade, och skulle ha skrivit att man kvistlackar hela ytan.