Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Välkommen till forumet!
Det beror lite på årstiden och vilken sorts lind du är är ute efter.
Skämt åsido; går ner till färgbutiken och hämta färgprover med NCS på. Om de saknar detta, byt butik. Tänk också på att det lilla färgprovet kan se helt bedårande ut, men när det hamnat på väggen eller i ditt fall på köksluckorna, blir det bara grått. Även om NCS är en referens, så lurar ditt syncentra dig hela tiden. Du måste hela tiden jämföra med andra färger och ytor. Triviala färgnamn som ”lindblom” är 100% åsikt, NCS är 100% fakta.
Får jag tycka så borde det vara något i svagt gulgrågrön stil och hamna runt S 2010-G80Y, men det är min högst personliga åsikt.
Skämt åsido; går ner till färgbutiken och hämta färgprover med NCS på. Om de saknar detta, byt butik. Tänk också på att det lilla färgprovet kan se helt bedårande ut, men när det hamnat på väggen eller i ditt fall på köksluckorna, blir det bara grått. Även om NCS är en referens, så lurar ditt syncentra dig hela tiden. Du måste hela tiden jämföra med andra färger och ytor. Triviala färgnamn som ”lindblom” är 100% åsikt, NCS är 100% fakta.
Får jag tycka så borde det vara något i svagt gulgrågrön stil och hamna runt S 2010-G80Y, men det är min högst personliga åsikt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Ser att Ballingslöv har S 2005-G70Y, men det är i princip grått om det inte har något annat att hävda sig emot.
Tusen tack Johan! ...både för välkomnandet och tipsenJohan Gunverth skrev:
Välkommen till forumet!
Tack även för den vägledande NCS-koden, behövs något att famla efter i denna färgdjungel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Nu är det ju väldigt vanskligt med bilder på en skärm för de behöver inte alls visa korrekta färger, och definitivt svårt att tänka sig hur en upplyst färg på en datorskärm ser ut när den blir målad på en lucka, men det finns en NCS Navigator där man kan välja ut färger och få deras NCS-kod. Det ger väl dit i alla fall lite hum om vad du ska kolla på i butiken.L Lottes skrev:
http://ncscolour.com/sv/design/arbeta-digitalt-med-ncs/faergsaettning-till-en-ny-nivaa/
Jag skulle vilja invända mot det påståendet å det starkaste, det är snarare tvärt om. Ett färgprov som ser diskret ut, tenderar att uppfattas mycket mer kulörstarkt när det målas upp på en vägg e.dyl. 2005 skulle jag vilja säga upplevs som tämligen kulört, mycket mer än man kan tro när man tittar på en liten NCS lapp.Johan Gunverth skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Nordsjö har en app som ska göra det lättare att komma fram till vilken färg man vill ha: https://www.nordsjo.se/sv/artiklar/nordsjo-visualizer
Visserligen egentligen tänkt för väggar men det fungerar nog hyfsat för skåpluckor också.
Visserligen egentligen tänkt för väggar men det fungerar nog hyfsat för skåpluckor också.
Väl medveten om det, men det ger i alla fall en hint om vilken "riktning" färgen går åtBirgitS skrev:
Nu är det ju väldigt vanskligt med bilder på en skärm för de behöver inte alls visa korrekta färger, och definitivt svårt att tänka sig hur en upplyst färg på en datorskärm ser ut när den blir målad på en lucka, men det finns en NCS Navigator där man kan välja ut färger och få deras NCS-kod. Det ger väl dit i alla fall lite hum om vad du ska kolla på i butiken.
[länk]
Ett tips är att leta efter tex lakan, gardiner elelr liknande som har den färgen du gillar och få med sig ett prov till färgaffären. Där kan de mäta vilken färg det är och fixa en provburk åt dig.
Så gjorde jag när jag skulle tapetsera en fondvägg och ville ha väggarna intill tapeten i de två färger som fanns i tapeten. Det visade sig vara färgerna "Mussla" och "Snäckskal"
Så gjorde jag när jag skulle tapetsera en fondvägg och ville ha väggarna intill tapeten i de två färger som fanns i tapeten. Det visade sig vara färgerna "Mussla" och "Snäckskal"
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Håller inte med alls och då har jag gjort det misstaget med fega färgblandningar tillräckligt många gånger, sett andra göra misstaget och blivit uppläxad av målarmästaren i släkten. Man måste alltid referera till en annan färg för att uppfatta den. En liten färglapp avviker mycket från andra kringliggande färgprover och vita papper. En målad vägg inte särskilt mycket. Du ser inte det varma ljuset i stugan om du inte betraktar det på håll från utsidan. Det ser inte att allt är kalkvitt förrän du introducerar något råvitt.A arkTecko skrev:Jag skulle vilja invända mot det påståendet å det starkaste, det är snarare tvärt om. Ett färgprov som ser diskret ut, tenderar att uppfattas mycket mer kulörstarkt när det målas upp på en vägg e.dyl. 2005 skulle jag vilja säga upplevs som tämligen kulört, mycket mer än man kan tro när man tittar på en liten NCS lapp.
Gillar man lite olika gråtoner är det dock en bra strategi.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Hade ju varit intressant att jämföra prover från färgmakare som inte är knutna till något system om man gick in och bad om lite ”Mussla” hos ett par styckenAnna_H skrev:
Ett tips är att leta efter tex lakan, gardiner elelr liknande som har den färgen du gillar och få med sig ett prov till färgaffären. Där kan de mäta vilken färg det är och fixa en provburk åt dig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det kanske beror på om det är svaga eller kraftiga färger man pratar om. Vi skulle måla ett sovrum gult och först var vi inne på Clear Grasse på sidan https://www.nordsjo.se/sv/fargpaletter#gold för den såg trevligt varmgul ut på en liten lapp, men eftersom vi också vet att intensiva färger blir starkare och mer påtagliga när de kommer över en stor yta så valde vi i stället att provmåla med Shiny Grasse som är bra mycket svagare och det räckte väldigt bra med den för att det ska upplevas som ett rejält gult rum.Johan Gunverth skrev:
Håller inte med alls och då har jag gjort det misstaget med fega färgblandningar tillräckligt många gånger, sett andra göra misstaget och blivit uppläxad av målarmästaren i släkten. Man måste alltid referera till en annan färg för att uppfatta den. En liten färglapp avviker mycket från andra kringliggande färgprover och vita papper. En målad vägg inte särskilt mycket. Du ser inte det varma ljuset i stugan om du inte betraktar det på håll från utsidan. Det ser inte att allt är kalkvitt förrän du introducerar något råvitt.
Gillar man lite olika gråtoner är det dock en bra strategi.
När jag tänker på lindblomsgrönt tänker jag på något sånt här (i alla fall som det ser ut på min skärm): https://www.nordsjo.se/sv/kulorer/glowing-fontaine
Men målar man alla luckor i ett kök med det så kommer man nog att vända i dörren.
Men jag håller helt med dig om ögat inte kan särskilja färger som ligger nära vitt från rent vitt.