8 399 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
-UTOMHUSPANEL: Är det okej att ha akrylatfärg ovanpå linoljeärg?
Känns som att målarna gjort ett dåligt förarbete. Träet ska ha en relativ fuktkvot under 15%. Är träet fuktigt och man målar i direkt solljus har inte färgen en chans att tränga in då den torkar för fortJaneGBG skrev:
TILL EXPERTERNA! När jag pratade med byggchefen idag så sa han att rummet innanför ytterpanelen är för kallt och att det är därför som det blir blåsor (ast arr på ett sölle just på denna vägg). Ännu har det inte varit speciellt kallt med undanag fö några få nätter i Göteborg. Det är 14 grader på insidan som, kan man säga, fungerar som en slags farstu (c a 3 kvm). Dessuom finns de blåsor även på andra väggar men denna är den största och den som spruckit. Sedan påsod han att det också kunde vara för att det ar en ny bräda men i så fall hade det ju inte funnits någon linoljefärg under - så det stämmer inte. Dessutom ser man att DET INTE ALLS ÄR EN NY BRÄDA då den har flera lager färg. Det spruckna lagret är mycket tunt så jag är inte ens säker på att det rör sig om en linoljeblåsa. Uppstår linoljelåsor ovanpå linoljefärgen eller mellan linoljefärgen och lagret ovanpå (akrylatfärgen)? Personligen vill jag att detta utrymme skall ha en temperatur på ca 10 grader då det förvaras t ex dricka och potatis där samt några växter vintertid. Måste man verkligen sätta in element där för att undvika linfärgsblåsor på ytterpanelen? Jag är MYCKET SKEPTISK! Ursäkta min enträgenhet men vill ha synpunkter utifrån och helst neutrala från erfarna proffs. Stort tack för all hjälp! Man målade både i starkt solsken från sydväst (kommer ihåg det eftersom jag påpekade det och frågade om det var okej då jag själv brukar undvika det då jag läst att man ska undika det) och när det varit fuktigt efter regn - så det kanske snarare rör sig om solvärme- eller fuklblåsor. Inte lätt för en amatör att avgöra. Jag var kanske lite fixerad ivid att man använt akrylatfärg ovanpå linoljefärgen.Det känns som om att anledningen till blåsorna kan vara flera och kombinerade.
seriöst,man använder inte akrylatfärg till trä då den färgtypen orsakar rötskador över tid. Är det linoljefärg på fasaden fortsätter man med det. hur som haver,för att en akrylatfärg skall funka något tiotal år krävs en oljegrund under.problemet är att den grunden åldras fortare än akrylaten så med tiden får man rötskador ändå. Om man gått byggnadsvårdskurs borde man veta detta.har man 40 års erfarenhet som målare och är seriös SKALL man veta detta.
Akrylatfärg fungerar kanonbra och normala människor underhåller sina hus med 10 - 20 års intervalletM malarmaster skrev:seriöst,man använder inte akrylatfärg till trä då den färgtypen orsakar rötskador över tid. Är det linoljefärg på fasaden fortsätter man med det. hur som haver,för att en akrylatfärg skall funka något tiotal år krävs en oljegrund under.problemet är att den grunden åldras fortare än akrylaten så med tiden får man rötskador ändå. Om man gått byggnadsvårdskurs borde man veta detta.har man 40 års erfarenhet som målare och är seriös SKALL man veta detta.
akrylatfärg funkar inte till trä och det enligt beprövad erfarenhet. de skador som de flesta hus numera drabbas av var helt okända när alkyd och linoljefärger fanns på de flesta hus. nu är regel att reparera fasader,byta vindskivor m.m Har 40 års erfarenhet av husmålning och nu är regel att ha snickare med sig. de hus jag målar med oljefärg drabbas aldrig av skador,bara de hus som målats med akrylat/acrylfärger. finns det något samband tror du?.byggnadsvårdsföreningen ,riksantikvarieämbetet med flera avråder från plastfärger . Själv vägrar jag måla med den kemikalieblandning som erbjuds av dagens färgfabrikanter.P Putte 9497 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden