Har läst en del trådar om spackelremsor av papp som bubblar sig osv. Det urartar direkt i diskussioner om HUR man ska spacklar, lägga i papp, vilket spackel som är bäst osv osv. Men har inte riktigt hittat någon som förklarar hur man åtgärdar problemet när man väl har det.
Här är frun i huset målarmästare. Främst för att hon har tålamodet och noggrannheten som behövs för att få det snyggt. Misstänker dock att petighet i det här fallet kan vara akilleshälen! Skulle tro att man får ha lite tempo när man smäller upp spackel och remsor så att det verkligen är vått-i-vått och att spacklet inte hinner torka medans man spacklar och spacklar och spacklar för att få det 100% fint.
Det handlar alltså om ett antar gips-skarvar som ska spacklas. Jag har själv inte varit inblandad utan haft annat att sköta under tiden så är inte helt säker på hur det gått till
Det har i alla fall lossnat lite här och var. Verkar framförallt vara i hörn där pappen släpper. Går förmodligen knappt att se på bilden men gör ett försök att ladda upp för att illustrera.
Det ska tapetseras ovanpå förresten, inte målas.
Mina frågor är:
1. Hur åtgärdar man detta på bästa/enklaste sätt? Riva bort, slipa, göra om? Misstänker att det inte finns nån genväg?
2. I hörn, är enda valet att limma dit dem först? Det finns ju ingen fasning att sänka ner pappen i tänker jag så det kanske är svårt att använda spackel UNDER pappen?
3. Spelar det någon roll att det är så här om man ska tapetsera? Tänker att det borde vara viktigt när man ska måla men ska man tapetsera kanske det inte spelar någon roll?
Här är frun i huset målarmästare. Främst för att hon har tålamodet och noggrannheten som behövs för att få det snyggt. Misstänker dock att petighet i det här fallet kan vara akilleshälen! Skulle tro att man får ha lite tempo när man smäller upp spackel och remsor så att det verkligen är vått-i-vått och att spacklet inte hinner torka medans man spacklar och spacklar och spacklar för att få det 100% fint.
Det handlar alltså om ett antar gips-skarvar som ska spacklas. Jag har själv inte varit inblandad utan haft annat att sköta under tiden så är inte helt säker på hur det gått till
Det har i alla fall lossnat lite här och var. Verkar framförallt vara i hörn där pappen släpper. Går förmodligen knappt att se på bilden men gör ett försök att ladda upp för att illustrera.
Det ska tapetseras ovanpå förresten, inte målas.
Mina frågor är:
1. Hur åtgärdar man detta på bästa/enklaste sätt? Riva bort, slipa, göra om? Misstänker att det inte finns nån genväg?
2. I hörn, är enda valet att limma dit dem först? Det finns ju ingen fasning att sänka ner pappen i tänker jag så det kanske är svårt att använda spackel UNDER pappen?
3. Spelar det någon roll att det är så här om man ska tapetsera? Tänker att det borde vara viktigt när man ska måla men ska man tapetsera kanske det inte spelar någon roll?
Enklaste sättet att åtgärda är att lyfta lätt på remskanten och trycka in tapetklister med en spruta.
Finns det inte speciellt spackel för att fästa remsor med som är lite blötare?
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/1.292.209/alcro-skivspackel
Jag brukar limma mina remsor med tapet eller vävlim för att slippa vara snabb. Då kan jag remsa hela rummet och sedan spackla i lugn och ro.
Finns det inte speciellt spackel för att fästa remsor med som är lite blötare?
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/1.292.209/alcro-skivspackel
Jag brukar limma mina remsor med tapet eller vävlim för att slippa vara snabb. Då kan jag remsa hela rummet och sedan spackla i lugn och ro.
Fast hon lär ju få veta om det finns andra/ bättre sätt att remsa på så det blir bra nästa gång? Jag linmar med våtrumslim och det fungerar alltid. Dina remsor kommer nog synas igenom tapeten. Känn efter om dom släpper lätt då är det lika bra att göra om.
Jo, till nästa gång lär man ju göra annorlunda. Vi får ta en titt till helgen och se hur vi fortsätter. Kanske blir att göra om i alla fall. Beror lite på läget också. En del kommer vara bakom ett antal garderober så man kanske kan bry sig mindre om det syns lite där. Men men, tackar för alla tips!
Klicka här för att svara

