Jag undrar om någon har ett bra tips på att torka bort tapetlim som torkat på ny tapet? Jag har precis tapetserat klar med grå nonwoven tapet men det finns två skravar på en vägg där det finns tapetlim kvar som jag trode jag hade lyckats torka bort. Nu är det mer eller mindre utsmetat ca 1 ½ m vid 2 st skarvar, ca 3 cm brett.. Detta syns inte i dagsljus men när det är mindre belysning så ser man en mörkare nyans och det är frukantsvärt irriterande. Tapeten är inte slät utan en mer grovrandig model så jag hoppas det går att ta bort men hur? Har provat med vanlig trasa och vatten men eftersom limmet har torkat så försvinner det inte. Vågar man använda något medel som löser upp limmet utan att förstöra tapeten och sen torka bort?

Inget tips någon? :(

Jag sökte svar på samma fråga när jag hamnade hos dig. Själv har jag satt upp vit strukturtapet, där lim blivit kvar. 8 meter långa liggande våder där jag kanske var lite frikostig med limmet pga längden. Mycket irriterande att se limrester där man trott att man tvättat så noga.
Min lösning blev att tvätta ett par omgångar med klorin blandat med vatten 1:3 ungefär. Antagligen blektes limmet bort mot den vita botten, men du kan ju prova på en lös tapetbit och se om det hjälper.
Tyvärr verkar det inte finnas någon lösning annars - det är verkar helt enkelt försent när det är torrt. Hur starka medel man kan använda utan att det förstör tapeten....?? Eller om det hjälper...

Lycka till

Hade själv samma problem på en mörk nonwoven. Blev dock överlycklig idag då jag testade att ta flytande galltvål på en blöt svamp och bara gnuggade/torkade lite nätt. Torkade sen bara efter med en mjuk trasa. Klistret/limmet var borta!! :)

• Gilla
Rut-Hus
  • Laddar…
jag använde mirakeltrasa och såpavatten :)

• Gilla
årj
  • Laddar…
Efter 8 år har kanske TS lärt sig leva med lite kladd......:cool:

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Haha säkert men nu svarade ja 8 år senare iaf! :cool: För ja satt å sökte å hittade inget bra svar å har själv haft lim på tapeten som ja försökt å få bort,å lyckades tillslut lösa problemet. Får väl hoppas att det hjälper nån annan därute nångång. :rofl::D

• Gilla
Lana90 och 1 till
  • Laddar…
A anjoha skrev:
Haha säkert men nu svarade ja 8 år senare iaf! :cool: För ja satt å sökte å hittade inget bra svar å har själv haft lim på tapeten som ja försökt å få bort,å lyckades tillslut lösa problemet. Får väl hoppas att det hjälper nån annan därute nångång. :rofl::D
tack! sökte just efter detta! och hittade inte många tips..tapetserat och tycke jag torkade bort limmet mycket noga,allt såg fint ut ända tills kvällssolen sken in.. fick se till min förtvivlan att varenda tapet skarv är blank ??..ser ut som man skulle polerat.. antar att det är lim.elr redskapet jag använde för att trycka till skarvarna med som glättat upp ytan?!.. provat vatten,diskmedel etc men de blanka "ränderna" är kvar..tycker jag gjort samma procedur som alltid när jag tapetserat men aldrig blivit så här.. Tyvärr tror jag att jag får göra om allt.. (huga dyra tapeter) MEN ska prova ditt tips före..eller någon som vet vad jag gjort för fel?!

• Gilla
anjoha
  • Laddar…
årj årj skrev:
tack! sökte just efter detta! och hittade inte många tips..tapetserat och tycke jag torkade bort limmet mycket noga,allt såg fint ut ända tills kvällssolen sken in.. fick se till min förtvivlan att varenda tapet skarv är blank ??..ser ut som man skulle polerat.. antar att det är lim.elr redskapet jag använde för att trycka till skarvarna med som glättat upp ytan?!.. provat vatten,diskmedel etc men de blanka "ränderna" är kvar..tycker jag gjort samma procedur som alltid när jag tapetserat men aldrig blivit så här.. Tyvärr tror jag att jag får göra om allt.. (huga dyra tapeter) MEN ska prova ditt tips före..eller någon som vet vad jag gjort för fel?!
prova med sån trasa och såpavatten,löser många problem har ja märkt ;) får hoppas att det hjälper dig så du slipper tapetsera om för det e ju inte kul... :cry:

Oj, detta va länge sedan :) Hoppas tråden hjälpt någon annan där ut med samma bekymmer.

Hjälpte mig idag, gammal kunskap rostar aldrig :)

• Gilla
inxs74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.