B
Tänkte höra mig för vad pris mellan tumme och pekfinger ligger på att spackla igen längsgående skåror mellan gipsskivor på ca 140 kvm tak?

Tak med skarvar mellan gipsskivor och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte bara spackla över dessa, det spricker direkt.

B
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte bara spackla över dessa, det spricker direkt.
Kan tänka mig det, huset är inte heller det stabilaste. Hur går man tillväga och vad landar man på i pengar?

Tomture61
Spacklade mina gipsplank i taken , blev inte bra , sprickor och nivåskillnader.
Spacklade ett par varv till + satte upp reparationsväv , bättre.

B
Ingen som har nån prisuppskattning?

Kolla med några firmor om dom ens vill göra det där, dom lär ju friskriva sig mot eventuella problem.

B
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla med några firmor om dom ens vill göra det där, dom lär ju friskriva sig mot eventuella problem.
Det görs ju ändå en del spackling av gipsskarvar i tak om man tittar på detta forum t.ex. eller är det något jag missat? :thinking:

Menar du på samma gipsplank som du har? Det görs av amatörer som inte orkar göra om hela taket med förhoppning om att det ska hålla. En firma som gör jobb vill inte chansa.

B
Stefan N Stefan N skrev:
Menar du på samma gipsplank som du har? Det görs av amatörer som inte orkar göra om hela taket med förhoppning om att det ska hålla. En firma som gör jobb vill inte chansa.
Befintliga gipsskivor ja, här är en artikel om spackling av bla gipsskarvar https://www.byggahus.se/renovera/spackla-proffs

Göra om hela taket, vad blir skillnaden med nya gipsskivor?

Det är olika skivor om du ska ha synlig eller spacklad skarv
Vid spacklad skarv är kanten försänkt så att man får plats med förstärknings remsa plus spackel för att komma i samma nivå.
Lägger du remsa och spackel på gips plank med skarv blir det en förhöjning vid alla skarvar som syns direkt.
Sätt lite släpljus på ett sånt tak så blir det inte bra.

Det är som sagt olika skivor om skarven ska spacklas eller inte. Du har skivor som inte ska spacklas i skarven för dom är inte gjorda för det.

B
A Argastesnickaren skrev:
Det är olika skivor om du ska ha synlig eller spacklad skarv
Vid spacklad skarv är kanten försänkt så att man får plats med förstärknings remsa plus spackel för att komma i samma nivå.
Lägger du remsa och spackel på gips plank med skarv blir det en förhöjning vid alla skarvar som syns direkt.
Sätt lite släpljus på ett sånt tak så blir det inte bra.
Tack då är jag med. Detta är fasade kanter och kräver då bredspackling av hela taket? Jättedyrt förmodar jag?

Claes Sörmland
B bygges skrev:
Tack då är jag med. Detta är fasade kanter och kräver då bredspackling av hela taket? Jättedyrt förmodar jag?
Man skruvar nog snarare nytt gips i så fall.

• Gilla
1
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man skruvar nog snarare nytt gips i så fall.
Ok nån uppskattning pris på det för 140 kvm? Vill förstå om det går att motivera ekonomiskt utifrån snyggare tak..

Ska du göra det själv eller leja någon är ju fråga 1A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.