7 600 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Hörnproblem vid spackling.
Vad säger de kunniga här om pappremsa kontra sån klassiskförlimmad glasfiberremsa över gipsskarvarna?
Har bara bott i hus med glasfiber i gipsskarvar och plåt i (1983 och 2001) innerhörn och aldrig sett några sprickor.
Men idag använder många papper istället, billigare men är det lika säkert?
Har bara bott i hus med glasfiber i gipsskarvar och plåt i (1983 och 2001) innerhörn och aldrig sett några sprickor.
Men idag använder många papper istället, billigare men är det lika säkert?
Rent generellt skulle jag säga att glasfiber är sämre än papp, anledningen är att glasfiber tar upp krafter i dess fibrers riktning dvs upp/ner och höger/vänster, på diagonalen ger den ingen styrka.Huddingebo skrev:
Har målat i femtio år men har aldrig satt remsor i hörn jag vet att man föreskriver det men har rivit många remsor som rynkats i hörn om ett hörn rör sig kan inte en remsa hålla emot i allafall bättre med en liten spricka som man lätt kan fylla igen än att behöva riva en remsa som tar med sig spackel o färg el tapet
Ytterhörn sätter man hörnjärn el likn. I vanliga skarvar sätter man pappersremsor inte glasfiber
Ytterhörn sätter man hörnjärn el likn. I vanliga skarvar sätter man pappersremsor inte glasfiber
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Har aldrig satt nå remsor i hörn jag heller. Blir ju bara krångligt om man inte har diken som i normala skarvar.
Har haft ansvar för hundratals nyproduktion lgh och hus, köpcentrum, skolor i över 10 årBo arnold skrev:
Har målat i femtio år men har aldrig satt remsor i hörn jag vet att man föreskriver det men har rivit många remsor som rynkats i hörn om ett hörn rör sig kan inte en remsa hålla emot i allafall bättre med en liten spricka som man lätt kan fylla igen än att behöva riva en remsa som tar med sig spackel o färg el tapet
Kan räkna tillfällen där pappersremsor skrynklats i hörnen på en hand.
Dessutom hade man levera en defekt och potentialt livsfarlig produkt då man inte når upp till brandkraven utan remsa i hörnen.
HejR Ragganof skrev:
Har aldrig varit tal om att vi behöver sätta ngr remsor i gipshörn när det är nyproduktion av lgh. Av ren nyfikenhet, hur förbättrar en pappbit brandsäkerheten?
Helt otroligt, är det skrevet i svensk standard? Eller fuskas det bara?I Interista88 skrev:
Det branntekniska är jag inte insatt i, är en målare inte ingenjör.
Jag har koll hur man följer gällande regler.
Men skulle jag gissa kan det va för att förhindra att gaser letar sig in i väggen.
Enligt norsk standard så får man inte änns lägga fog i hörnen även om det är remsat. Om man ska följa klass 4 kraven, som nästintill all ny produktion går under.
Hörn ska vara V formade, inte U
Redigerat:
Håller med dig att hörn ska vara v formade, sätter hellre hörnjärn än remsor. Men sen är de inte en käft som bryr sig om hörnen e fogade när det väl besiktigas.
Ja i teorin så sa det ju stämma. Om man får skjuvkrafter mellan två gipsskivor fästa i samma regel så är papper bättre.P pjkw skrev:
Har väl erfarenhet av kanske max 10 hus med glasfiber där det inte har spruckit, grannar, släkt osv.
När skulle du säga att papper blev vanligt? Är din erfarenhet att papper även i verkligheten fungerar bättre?
Klicka här för att svara