Sitter just och samlar mod för att gå och reklamera en svindyr fototapet. Första rullen gick bra, och jag förstod ju att risken fanns att det inte skulle matcha mellan våd 1 på första rullen och våd 3 på andra rullen, men nu är felet mellan våd 3 och 2 på andra rullen!
Syns tydligt nere i vänster hörn...
Syns tydligt nere i vänster hörn...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fortsatt med rulle två där rulle ett tog slut i nederkanten av väggen till vänster?
Normalt skarvar man tapet bara längst med våderna. Våder som inte räcker hela vägen från golv till tak kastas eller används vid dörrar och fönster
Normalt skarvar man tapet bara längst med våderna. Våder som inte räcker hela vägen från golv till tak kastas eller används vid dörrar och fönster
Våderna sitter alltså så här, men jag ville inte lägga upp "facit" förrän ni tittat med egna ögon:
De i butiken såg felet direkt utan att jag pekade på det, så de tog emot reklamationen och ska kontakta leverantören, de hör av sig i morgon så får vi se hur det går, pengarna tillbaka hoppas jag.
Vi kommer att kunna leva med det, då det står en soffa där, men det måste ju göras om den dagen hon säljer lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De i butiken såg felet direkt utan att jag pekade på det, så de tog emot reklamationen och ska kontakta leverantören, de hör av sig i morgon så får vi se hur det går, pengarna tillbaka hoppas jag.
Vi kommer att kunna leva med det, då det står en soffa där, men det måste ju göras om den dagen hon säljer lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmat på vägg med extra starkt vävlim enligt instruktion.mowatom skrev:
Och även om det vore limmat på våd så skär man ju inte förrän det sitter uppe.
Och om det "svullar till sig" så borde våden ha blivit 2 cm längre än de andra, eller hur?
Eller menar du att den skulle växa 2 cm på 2,75 meter och sedan krympa 2 cm på 5 cm?
Ingen av våderna är alltså skuren på längden, utan försiktigt klippt enligt saxmarkering, enligt instruktion.
Det är ju lite svårt att veta om den är skuren på vägg för oss som inte var med. Och felet börjar ju på mitten av våden ser det ut som.Anna_H skrev:
Limmat på vägg med extra starkt vävlim enligt instruktion.
Och även om det vore limmat på våd så skär man ju inte förrän det sitter uppe.
Och om det "svullar till sig" så borde våden ha blivit 2 cm längre än de andra, eller hur?
Eller menar du att den skulle växa 2 cm på 2,75 meter och sedan krympa 2 cm på 5 cm?
Ingen av våderna är alltså skuren på längden, utan försiktigt klippt enligt saxmarkering, enligt instruktion.
Precis, det är därför jag svarar på frågorna, var som sagt avsiktligt lite snål på info förstmowatom skrev:
Det är ett uppenbart feltryck, vilket de höll med om i butiken som sagt. Hoppas bara att leverantören är lika tillmötesgående.
Leverantören erbjöd snabbt två nya rullar. Jag bad butiken fråga om vi kan få pengarna tillbaka eller tillgodo istället. För det syns ju inte nu när vi har möblerat, så jag har ingen lust att göra om det nu, och riskera att det är samma fel igen, och igen, och igen. Men det behöver ju göras om eller målas över när vi ska sälja om två år....
Fortsättning följer...
Fortsättning följer...
Vad är det för material i tapeten? Jag satte en extremt billig fototapet infyra delar, den var tryckt på papper och lite olika svälltid medförde att det inte blev helt perfekt resultat. En svindyr tapet borde ju ha en stabilare bas, men om det är ett material som sväller kan det absolut vara handhavandefel.
Förklara för mig isåfall hur mönstret kan diffa så mycket i ena änden, men våderna ändå är exakt lika långa. Borde inte den sista våden vara två centimeter för lång då? Eller menar du på riktigt att den kan svälla två centimeter på en dryg meter för att sedan krympa lika mycket på 5 centimeter?
Jag har alltså INTE kantskurit våderna, utan klippt exakt efter markeringen innan de sattes upp och alla fem våderna är på millimetern lika långa. Men du påstår alltså att en svindyr (inte extremt billig utan löjligt dyr, vilket står redan i rubriken) tapet skulle kunna svälla så oerhört konstigt? trots att både butiken och tillverkaren håller med om att det är ett tryckfel?
Och att den dessutom skulle svälla/krympa så mycket på ca 30 sekunder? Eftersom limmet som sagt sitter på väggen, inte på tapeten. Eller missade du den "lilla" detaljen?
Du är verkligen bara för mycket ibland...
Jag har alltså INTE kantskurit våderna, utan klippt exakt efter markeringen innan de sattes upp och alla fem våderna är på millimetern lika långa. Men du påstår alltså att en svindyr (inte extremt billig utan löjligt dyr, vilket står redan i rubriken) tapet skulle kunna svälla så oerhört konstigt? trots att både butiken och tillverkaren håller med om att det är ett tryckfel?
Och att den dessutom skulle svälla/krympa så mycket på ca 30 sekunder? Eftersom limmet som sagt sitter på väggen, inte på tapeten. Eller missade du den "lilla" detaljen?
Du är verkligen bara för mycket ibland...
Ursäkta så mycket att jag försöker hjälp till.
Ja jag missade att du applicerat limmet på väggen. Kanten på en våd tolkar jag som långsidan. Men med de förtydlingarna håller jag med om att det måste vara trycket det är fel på.
Jag förstår dock inte varför du är sur på mig.
Ja jag missade att du applicerat limmet på väggen. Kanten på en våd tolkar jag som långsidan. Men med de förtydlingarna håller jag med om att det måste vara trycket det är fel på.
Jag förstår dock inte varför du är sur på mig.
En kort fråga förresten. Du skriver att det är två rullar. Vet du vad det är för tryck-datum på rullarna? Har noterat det på tapeter att man ska kolla så man har rullar från samma batch, så att färger osv stämmer. LIkadant som med klinkers. Kanske är det så att mönstret förändras med tiden på grund av olika kvaliteter på papper mm och att där du fått problem är samma ställe som du bytt rulle på?
Oavsett så verkar det som du kommer få nya rullar så då löser det sig väl ändå. Men kan vara bra för framtiden att kolla så man slipper jobbet att sätta upp grejor som man sen blir besviken på!
Oavsett så verkar det som du kommer få nya rullar så då löser det sig väl ändå. Men kan vara bra för framtiden att kolla så man slipper jobbet att sätta upp grejor som man sen blir besviken på!