Har tidigare använt målarremsor vid spackling av hörn. Hörde att det idag används övermålningsbar latexfog i hörn där väggarna består av gipsskivor. FUNKAR det sistnämnda.

Nej, det spricker i 9 fall av 10. Remsor är betydligt bättre.

F falkn skrev:
Var rädd för det

Har latexfog i alla innerhörn i hela huset byggt 2017, inte en enda spricka i hörnen så det där folk säger att det spricker i nio fall av tio är bullshit enligt mig. Torr fog flexar ca 15% och har du mer rörelse än det i huset ska du nog flytta ut illa kvickt

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Har rätt

T Taren43 skrev:
Har latexfog i alla innerhörn i hela huset byggt 2017, inte en enda spricka i hörnen så det där folk säger att det spricker i nio fall av tio är bullshit enligt mig. Torr fog flexar ca 15% och har du mer rörelse än det i huset ska du nog flytta ut illa kvickt
Har fel

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
När vi gjorde förra huset så lades det vävtejp i skarvarna och latexfog i hörnen, 2013 flyttade vi in och 2019 flyttade vi ut, alla skarvar hade spruckit upp men inte en enda spricka i hörnen där det var fogat.

• Gilla
Siretorp och 1 till
  • Laddar…
M mothership skrev:
Har rätt

Har fel
Väldigt konstruktiv input av dig, verkligen! Guld värt här i forumet.

• Gilla
mothership
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Tack!

T Taren43 skrev:
Behövs inte sägas mer, du har fel. Punkt.

/målare

R Ragganof skrev:
Behövs inte sägas mer, du har fel. Punkt.

/målare
Jag har 28 stycken fogade innerhörn i mitt hus, enligt er skulle jag då ha söbderspruckna fogar i 25-26 av dessa 28, men jag har inte en enda. Men sen så byggde jag ju själv, blir ju ofta bättre än "hantverkare" som vill ta genvägar så fort dom kan ;)

Hej
Fogar man hörnen, riskerar man att det spricker. Men inte säkert att de gör det.
Sätter man hörnjärn spricker det absolut inte. Glasfiberremsan som någon hade satt, den spricker ofta med tiden.
Detta e mina erfarenheter iaf

Mvh Målarn

T Taren43 skrev:
Jag har 28 stycken fogade innerhörn i mitt hus, enligt er skulle jag då ha söbderspruckna fogar i 25-26 av dessa 28, men jag har inte en enda. Men sen så byggde jag ju själv, blir ju ofta bättre än "hantverkare" som vill ta genvägar så fort dom kan ;)
Jepp, för att spackla in pappersremsor är en genväg.
Och producenterna av gips har ingen koll.
Sintef som sätter standarder har så klart mindre koll änn herr Taren43 på byggahus forum.
Skärp dig.

K Kim Fredrik skrev:
När vi gjorde förra huset så lades det vävtejp i skarvarna och latexfog i hörnen, 2013 flyttade vi in och 2019 flyttade vi ut, alla skarvar hade spruckit upp men inte en enda spricka i hörnen där det var fogat.
Så får det bli.
K Kim Fredrik skrev:

S Siretorp skrev:
Så får det bli.
Så av alla svar tyckte du det var det bästa? Gör du så med medicinska råd med? Tar nån som säger att gröntee` botar corona, för en random utan utbildning /erfarenhet säger det på internet.

Jag sätter aldrig remsa i hörnen.
Mina fogar under åren har då aldrig spruckit i innerhörn, men däremot takvinklarna.

Jag resonerar som så att det är oavsett mycket lättare att åtgärda en fog som har brustit än en pappersremsa som har brustit.

Och ett tips är att foga med en MS polymer. Högre flexibilitet samt i mitt tycke lättare att jobba med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.