Hur gör jag för att måla den här stolen (se bild) som har mycket rost på sig?
Stålborste, målartvätt och vit rostskyddsfärg (finns det?) för att sedan måla med metallfärg? Låter det rätt? Är osäker på hur mycket tid jag vill lägga ner på stolen, så kanske jag kan måla med metallfärg direkt - och så småningom ta konsekvenserna av att jag inte gjort ordentligt grundjobb?
Stålborste, målartvätt och vit rostskyddsfärg (finns det?) för att sedan måla med metallfärg? Låter det rätt? Är osäker på hur mycket tid jag vill lägga ner på stolen, så kanske jag kan måla med metallfärg direkt - och så småningom ta konsekvenserna av att jag inte gjort ordentligt grundjobb?
Har stolen ett affektionsvärde för dig? Om inte så kostar väl en sån där inte många kronor på Rusta/Jysk/ÖoB etc...? Kruxet blir när du ska ha ny dyna till den, för såna är svåra att få tag i, och dyra, fick jag erfara förra sommaren när min dyna gick sönder.
Den har affektionsvärde för min fru - så det är därför jag tänkte fixa till den. Har redan beställt ny dyna - det fanns ganska mycket att välja på faktiskt i webbutikerna. Dynan kommer delvis dölja en del av rosten... Men tänkte ändå om jag kunde göra den lite snyggare.
Baden-baden-stolar av den här karaktären verkar inte säljas längre, de som säljs på Rusta/Jysk/Öob har inte fjädrar och verkar inte heller ha så lång livslängd. (Vi har provat en sådan tidigare)
Baden-baden-stolar av den här karaktären verkar inte säljas längre, de som säljs på Rusta/Jysk/Öob har inte fjädrar och verkar inte heller ha så lång livslängd. (Vi har provat en sådan tidigare)
Jag förstår, heja dig, hoppas du får bra svar och att frugan blir nöjd! 
Ska du göra det här ordentligt så lär det ta några timmar, ska man renovera den seriöst bör man plocka ner den i alla beståndsdelar så man kan slipa ordentligt i alla skrymslen och vrår. Sen med nya fräscha nitar blir den mindre skranglig.
Eftersom det är mycket jobb även om man försöker slipa den när den är ihopmonterad så råder jag dig att bara köpa en slipduk och rugga upp ytan och sen målar du den med en vit sprayfärg.
Alltså, antingen ”all the way” eller bara snygga till med lite ny färg.
Eftersom det är mycket jobb även om man försöker slipa den när den är ihopmonterad så råder jag dig att bara köpa en slipduk och rugga upp ytan och sen målar du den med en vit sprayfärg.
Alltså, antingen ”all the way” eller bara snygga till med lite ny färg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Den är troligtvis oändligt mycket bättre mekaniskt än råttfällorna som säljs idag, så det är helt klart värt att hålla den i skick. Problemet är att den med största sannolikhet är pulverlackad och det är svårt att laga på ett hållbart sätt. Satsa på att måla över rosten med klassisk lösningsmedelsbaserad industrilack, typ Flüggers Metal Pro. Skrapa av det lösa först. Upprepa när rosten tittar fram igen efter ett par år.
Har själv ett par fällstolar i aluminium från 60-talet som är helt oförstörbara och som får nytt tyg vart 10 år när det är utslitet.
Har själv ett par fällstolar i aluminium från 60-talet som är helt oförstörbara och som får nytt tyg vart 10 år när det är utslitet.
Använd färg som du lägger på med pensel - det är enkelt att spraylacka, men färglagret blir så tunt att det rostar igenom på några veckor.
Tex Hammarlack (finns både som blir slät och lite "skrynklig" yta) behöver inte nån grund/rostskyddsfärg.
Tex Hammarlack (finns både som blir slät och lite "skrynklig" yta) behöver inte nån grund/rostskyddsfärg.
Nu vet jag inte hur mycket bilvårdsprodukter du har? Men jag hade använt kallavfettning och sedan alkalisk avfettning och sen borstat in det för att sedan spola av med högtryckstvätt. Efter det hade jag gått på med flygrostborttagare och låtit det verka några minuter och sen spolat av det. När metallen sen är helt torr hade jag använt mig av vit hammarlack, t ex denna: https://www.clasohlson.com/se/p/34-30-2
Till armstöden hade jag bara använt alkaliskt avfettning och en borste med ganska hårda strån (typ som en rotborste).
Till armstöden hade jag bara använt alkaliskt avfettning och en borste med ganska hårda strån (typ som en rotborste).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden