Vi bygger nya innerväggar och tänker tapetsera hörnen. Två rum kommer mötas där och det ena ska ha målade väggar, det andra rummet en tapet.

osb, gips och sedan typ renoveringstapet under färgen. Men hur gör vi i hörnen? Ytterhörnen. Jag tänker att det måste vara bäst med någon typ av färdigt metall?hörn för snyggast resultat. Under tapeterna. Finns det ens?
Får för mig att jag sett ett som var som håligt/armerat så att man kunde limma det och sedan spackla över hålen.

Eller hur gör fackmän snygga hållbara! hörn?
 
Hej
Tänker du bara sätta renoveringstapeten direkt på gipsen?
Man kan sätta ytterhörn som är förlimmade och sen spackla på dem.
Finns en variant som man spacklar fast. Sen finns även en som man blöter upp som blir klistrig.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
Hej
Tänker du bara sätta renoveringstapeten direkt på gipsen?
Man kan sätta ytterhörn som är förlimmade och sen spackla på dem.
Finns en variant som man spacklar fast. Sen finns även en som man blöter upp som blir klistrig.
Ja vi tänkte sätta någon variant av glasfiberarmerad tapet på gipsen innan vi målar. Får tålighetens skull. Borde vi göra på annat sätt tänker du?
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Ja vi tänkte sätta någon variant av glasfiberarmerad tapet på gipsen innan vi målar. Får tålighetens skull. Borde vi göra på annat sätt tänker du?
Du skriver inte att ni tänker spackla upp gipsen först innan väven, men tar för givet att ni ska göra det?:surprised::D
 
I Interista88 skrev:
Du skriver inte att ni tänker spackla upp gipsen först innan väven, men tar för givet att ni ska göra det?:surprised::D
Jo naturligtvis.
 
Mazen Mazen skrev:
Slår ett slag för Aquabed...
[länk]
Använt alla sorter i jobbet, och denna variant som är förlimmad är ingen favorit. Tycker själv att den är jobbigaste.:rofl:
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Jo naturligtvis.
Ja då e de bara köra på:D vart nervös att du trodde att väven döljer gipsen skarvar:rofl:
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
Använt alla sorter i jobbet, och denna variant som är förlimmad är ingen favorit. Tycker själv att den är jobbigaste.:rofl:
Vilken rekommenderar du?
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Vilken rekommenderar du?
https://www.vaggmaterial.se/remsor-levelline/

Jag gillar denna, lite jobbigare att sätta om man inte är så bra på att spackla. Men den funkar både som inner och ytterhörn. Passar alla hörnvinklar. Blir alltid bra i och med att man sätter den i spackel. Släpper inte om gipsenr lite dammig nånstans, som dom förlimmade varianterna kan göra. Detta är ju dock bara min smak, ngr av mina kollegor föredrar dom förlimmade.:p
 
  • Gilla
tomtebolycka och 1 till
  • Laddar…
Alla målare på mina byggen har alltid kört aquabead eller motsvarande produkt.
 
F falkn skrev:
Alla målare på mina byggen har alltid kört aquabead eller motsvarande produkt.
Ja vårt senaste bygge körde vi en variant som man drar av en plastremsa på och så är det klister under. Men det är för dom va billigare. Är mycket mer släpp på dessa förlimmade hörnjärn än dem man spacklar fast.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.