1 945 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Tapetsera nybyggda ytterhörn
Vi bygger nya innerväggar och tänker tapetsera hörnen. Två rum kommer mötas där och det ena ska ha målade väggar, det andra rummet en tapet.
osb, gips och sedan typ renoveringstapet under färgen. Men hur gör vi i hörnen? Ytterhörnen. Jag tänker att det måste vara bäst med någon typ av färdigt metall?hörn för snyggast resultat. Under tapeterna. Finns det ens?
Får för mig att jag sett ett som var som håligt/armerat så att man kunde limma det och sedan spackla över hålen.
Eller hur gör fackmän snygga hållbara! hörn?
osb, gips och sedan typ renoveringstapet under färgen. Men hur gör vi i hörnen? Ytterhörnen. Jag tänker att det måste vara bäst med någon typ av färdigt metall?hörn för snyggast resultat. Under tapeterna. Finns det ens?
Får för mig att jag sett ett som var som håligt/armerat så att man kunde limma det och sedan spackla över hålen.
Eller hur gör fackmän snygga hållbara! hörn?
Hej
Tänker du bara sätta renoveringstapeten direkt på gipsen?
Man kan sätta ytterhörn som är förlimmade och sen spackla på dem.
Finns en variant som man spacklar fast. Sen finns även en som man blöter upp som blir klistrig.
Tänker du bara sätta renoveringstapeten direkt på gipsen?
Man kan sätta ytterhörn som är förlimmade och sen spackla på dem.
Finns en variant som man spacklar fast. Sen finns även en som man blöter upp som blir klistrig.
Ja vi tänkte sätta någon variant av glasfiberarmerad tapet på gipsen innan vi målar. Får tålighetens skull. Borde vi göra på annat sätt tänker du?I Interista88 skrev:
Slår ett slag för Aquabed...
https://www.hornbach.se/shop/AquaBe...MI3qiDj7a27QIVFa-yCh01uwXuEAQYASABEgISevD_BwE
https://www.hornbach.se/shop/AquaBe...MI3qiDj7a27QIVFa-yCh01uwXuEAQYASABEgISevD_BwE
https://www.vaggmaterial.se/remsor-levelline/Mazen skrev:
Jag gillar denna, lite jobbigare att sätta om man inte är så bra på att spackla. Men den funkar både som inner och ytterhörn. Passar alla hörnvinklar. Blir alltid bra i och med att man sätter den i spackel. Släpper inte om gipsenr lite dammig nånstans, som dom förlimmade varianterna kan göra. Detta är ju dock bara min smak, ngr av mina kollegor föredrar dom förlimmade.
Ja vårt senaste bygge körde vi en variant som man drar av en plastremsa på och så är det klister under. Men det är för dom va billigare. Är mycket mer släpp på dessa förlimmade hörnjärn än dem man spacklar fast.F falkn skrev:
Klicka här för att svara