Jag håller på att göra iordning min källare i hus fr -65. Har dränerat och kommer att lägga klinkers på den oisolerade plattan. Frågan är vad jag ska göra med väggarna... Då källaren bara ska vara till lek/hobby så är inte kraven superhöga utan det räcker med något OK.

De är idag täckta med någon slags vit puts av grövre karaktär. Inga tendenser till att släppa någonstans. I mitt huvud tänker jag att jag slipar väggarna för att få dem lite mindre grova för att sedan måla dem. Är detta möjligt och vad föreslår ni för slags maskin?

Det finns även lite mindre skador som sprickor o andra märken. Vad bör man använda för att laga dessa?

Och till sist... Källartaket...Består av siporex. Gör man något med detta eller är det endast målning?

Tacksam f svar!

Grovt putsat källarvägg med synlig reparation och spricka, behov av slätning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovputsade vita väggar i en källare med synliga skarvar och mindre skador, belyst av dagsljus från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se till att måla med en bra silikatfärg, framför allt på ytterväggar. Billigare s.k. silikatfärg innehåller plast och är därför inte lika fukttransparent (gäller även många kända märken). Jag har valt Keim (dyr men bäst) på ytterväggarna men billigare alternativ på innerväggarna. Se denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-silikatfaerg-i-kaellare.397266/

Skadorna kan du med fördel laga med kakelfix. Jag tycker det är smidigt att jobba med och brukar finnas till hands. Casco Multifix är bra och ger en smidig konsistens till skillnad från en del andra. Jag skulle ha låtit knaggarna på väggen varit kvar, men vill du slipa ner dem så hyr en proffsmaskin på en maskinuthyrningsfirma så får du riktiga grejor att jobba med, kanske med dammsugare tillkopplad.

F fb35523 skrev:
Se till att måla med en bra silikatfärg, framför allt på ytterväggar. Billigare s.k. silikatfärg innehåller plast och är därför inte lika fukttransparent (gäller även många kända märken). Jag har valt Keim (dyr men bäst) på ytterväggarna men billigare alternativ på innerväggarna. Se denna tråd: [länk]

Skadorna kan du med fördel laga med kakelfix. Jag tycker det är smidigt att jobba med och brukar finnas till hands. Casco Multifix är bra och ger en smidig konsistens till skillnad från en del andra. Jag skulle ha låtit knaggarna på väggen varit kvar, men vill du slipa ner dem så hyr en proffsmaskin på en maskinuthyrningsfirma så får du riktiga grejor att jobba med, kanske med dammsugare tillkopplad.
Tack ska du!
Har du koll på vad man ska rengöra väggarna med innan målning?

• Gilla
mh97245
  • Laddar…
Målartvätt skulle jag tro fungerar bra även här.

F fb35523 skrev:
Målartvätt skulle jag tro fungerar bra även här.
Så klart, tack!

Du råkar inte ha koll på någon bra lösning på spåren i taket när su ändå är inne och hjälper mig ;).

Vill du spackla igen dem, eller? Det finns kanske risk att fogarna rör sig, jag vet inte hur siporex fungerar. Om de kan röra sig kan du inte spackla vare sig med vanligt spackel eller fix. En mjuk fog skulle nog inte heller bli så bra om det rör sig eftersom det blir skrynkligt. Kort sagt: "ingen aning", tyvärr.

F fb35523 skrev:
Vill du spackla igen dem, eller? Det finns kanske risk att fogarna rör sig, jag vet inte hur siporex fungerar. Om de kan röra sig kan du inte spackla vare sig med vanligt spackel eller fix. En mjuk fog skulle nog inte heller bli så bra om det rör sig eftersom det blir skrynkligt. Kort sagt: "ingen aning", tyvärr.

Jag ville tills jag läste ditt svar. Nu kanske jag låter bli:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.