5 670 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Behandla genomfärgad mdf.
Hej!V Vante skrev:
Har du fått något svar kring detta eller hur gjorde du? Jag har oljat in valchromat med paraffinolja men den torkar inte. Antar att infärgad mdf och valchromat är samma sak så blev nyfiken på hur du gjorde.
Har byggt lite allt möjligt i valchromat, bänkskiva, badrumsskåp, sängskåp och även ett soffbord. Har nästan alltid kört med hårdvaxolja med bra resultat, men även testat med linolja och Danish oil. Även dessa har funkat fint.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hur har du för-bearbetat och behandlat kanten? Tycker den är lite för porös för att det ska bli helt bra med hårdvaxolja - i alla fall om man vill ha den exponerad.D DejvidK skrev:
Brukar slipa kanterna ner till 320 innan vaxning/behandling, och inte upplevt nåt bekymmer alls då.
Såg din andra tråd om att paraffinoljan inte ville torka. Vet ej hur det skulle funka att lägga på hårdvaxolja på en sådan yta, alltid kört denna på tidigare obehandlade ytor. Så jag skulle rekommendera Danish oil istället. Hade samma bekymmer med soffbordet där linoljan aldrig ville torka/härda och där funkade det fint att lägga på några lager med "danskoljan" i efterhand. Inga problem med fettfläckar på papper/tidningar efter det
Såg din andra tråd om att paraffinoljan inte ville torka. Vet ej hur det skulle funka att lägga på hårdvaxolja på en sådan yta, alltid kört denna på tidigare obehandlade ytor. Så jag skulle rekommendera Danish oil istället. Hade samma bekymmer med soffbordet där linoljan aldrig ville torka/härda och där funkade det fint att lägga på några lager med "danskoljan" i efterhand. Inga problem med fettfläckar på papper/tidningar efter det
Så du tror att jag kan lägga på Danish oil ovanpå och att paraffinoljan då ”förseglas”? låter i så fall fantastiskt då jag var rädd för att jag skulle behöva kasta alla skivor och göra nya...D DejvidK skrev:Brukar slipa kanterna ner till 320 innan vaxning/behandling, och inte upplevt nåt bekymmer alls då.
Såg din andra tråd om att paraffinoljan inte ville torka. Vet ej hur det skulle funka att lägga på hårdvaxolja på en sådan yta, alltid kört denna på tidigare obehandlade ytor. Så jag skulle rekommendera Danish oil istället. Hade samma bekymmer med soffbordet där linoljan aldrig ville torka/härda och där funkade det fint att lägga på några lager med "danskoljan" i efterhand. Inga problem med fettfläckar på papper/tidningar efter det![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden