Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Är det någon som har ett tips på en NCS-kod som liknar denna gula? Den där klassiska lite ljusare gula, som ofta förknippas med retro. har googlat som en tok men lyckas inte hitta någonting.
Håller tummarna på bra tips!
En del har färgscanner. Har man någon bit tillgänglig, eller kan låna så kan man få reda på koden.
Annars får man beställa ett gäng provburkar.
Tycker förslagen på färgkod ovan innehåller aningen för mycket rött.
Annars får man beställa ett gäng provburkar.
Tycker förslagen på färgkod ovan innehåller aningen för mycket rött.
@Huddingebo @hlph Tyvärr är bilden jag bifogade från Pinterest, så jag kan inte ta med den bit till butiken för scanning dessvärrehlph skrev:
Om det är en nyans som användes under säg 30-talet kanske en butik inriktad på byggnadsvård skulle kunna ha tips? Som Gysinge, Byggfabriken, t.ex. Annars tycker jag också att en bra färgbutik borde kunna ge bra förslag. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera Måleributiken i Alvik.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Enligt NCS- koden innehåller de föreslagna kulörerna inget rött alls.Huddingebo skrev:
Tolkar du det på något annat vis?
Min erfarenhet av färgscanner är att det är svårt att få exakt avläsning, en blank yta kan t ex ge annat resultat än matt eller en skrovlig yta. En avläsning ger en fingervisning om vilken kod provet ligger i närheten av, men jag skulle inte lita till fullo på en avläsning och köpa 10 liter färg rakt upp och ner utan att provmåla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 995 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 995 inlägg
Större byggvaruhus brukar ha ställ med provlappar på olika färger som man kan få (eller köpa) för att ta hem och se vilket som ser bäst ut i hemmiljön. En del av företagen som säljer färg har särskilda färgkartor som man kan få hemskickat, jag har sådana från Beckers och Alcro.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 995 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 995 inlägg
Träffar TS på engagerad och kunnig personal kan hon få bra hjälp. Jag jobbade själv extra i färgbutik under studietiden och jag tyckte det var roligt att diskutera färgsättning och kulörbrytningar med kunder. (I Lund faktiskt, men konkurrerande firma till Nordsjöhlph skrev:
när vi skulle ha en färg som var svagt bruten vit, så körde de med färgskanner och sen jämförde de med provtappar jag är inte säker på att de i slutändan vald den färg som färgskannern gav, men det gav nog ett bra utgångsläge. Sen blandade de, jag skulle bara ha en liter, och provmålade på provbitar. Om det då inte hade blivit bra tror jag att de kunna vissa justeringar.M MetteKson skrev:Enligt NCS- koden innehåller de föreslagna kulörerna inget rött alls.
Tolkar du det på något annat vis?
Min erfarenhet av färgscanner är att det är svårt att få exakt avläsning, en blank yta kan t ex ge annat resultat än matt eller en skrovlig yta. En avläsning ger en fingervisning om vilken kod provet ligger i närheten av, men jag skulle inte lita till fullo på en avläsning och köpa 10 liter färg rakt upp och ner utan att provmåla.