Står inför målning av min trappa. Svängd, 13 steg. Har bestämt mig för att måla själva planstegen i en mörkare nyans, S-5000-N.

Trappans plansteg var ursprungligen klädd i superhalt laminatgolv, efter att både jag och hustrun tagit en åktur på svanskotan ner rev jag bort laminatet och målade trappan vit istället. Halkan försvann dock inte så vi la dit såna där skitfina halvmånar i nålfilt, men två barn och sex sju år senare såg det bedrövligt ut. Den vita trappen blev dessutom en fantastiskt bra indikator när det var dags att dammsuga. Hade man gått på mängden hår och damm som man såg mot den vita färgen i trappan hade man dammsugit tre gånger om dagen.

Så för några veckor sen satte jag igång med att slipa och skrapa, och slipa.. och skrapa. Nu är trappan grundmålad och redo för en antracitgrå färg, samt att jag denna gången kommer måla de yttersta tre-fyra centimetrarna med halkskyddspulver i färgen för att minimera halkan.

nu till min fråga; planstegen blir då målade som jag sa, men sättstegen baktill i trappan är sjukt svåra att slipa. Här funderar jag lite löst på att köpa ett par skivor tunn MDF och kapa till för att limma mot sättsteget, samt måla detta vitt. Likaså vangstyckena som får bli vita. Vad tror expertisen om detta?

Varför måste du sätta ny MDF på sättstegen? Även om de är svåra att slipa så måste du väl inte slipa dem trärena för att kunna måla dem?

Smaken är ju som baken men jag skulle vilja starkt förespråka att måla hela trappan i samma färg. Vitt och grått kommer se schackbräde ut, en enhetlig färg kommer se snyggare ut och mindre "hemmafixat".

S Snappahaneklanen skrev:
Varför måste du sätta ny MDF på sättstegen? Även om de är svåra att slipa så måste du väl inte slipa dem trärena för att kunna måla dem?

Smaken är ju som baken men jag skulle vilja starkt förespråka att måla hela trappan i samma färg. Vitt och grått kommer se schackbräde ut, en enhetlig färg kommer se snyggare ut och mindre "hemmafixat".

Tanken med att sätta mdf på sättstegen är för att en del av dom är galet slitna och jag vill ha ett slätt och rent slättsteg. Blir lite orolig över att trappan kommer kännas mörk med färgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.