Hej,

Har ett litet rum med snedtak som jag tänkt slutföra och letar efter alternativ till lister speciellt när det kommer till där taket möter snedtaket.

Någon som använt aluminiumprofiler och liksom "böjt" dessa att passa alternativt pappersremsa med aluminium i? Vid profiler skruvas dessa fast eller hur funkar det?

Kanske har någon gjort ett liknande arbete? Tacksam för hjälp!

• Rum med snedtak under renovering, obehandlade väggar och tak utan lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Duston skrev:
Har ett litet rum med snedtak som jag tänkt slutföra och letar efter alternativ till lister speciellt när det kommer till där taket möter snedtaket.
man sätter inga lister där utan man spacklar och fogar ihop sprickan

T tergo skrev:
man sätter inga lister där utan man spacklar och fogar ihop sprickan
Men för att få det rakt behöver man inte en aluminiumprofil eller annat som gör at vinkeln blir fin? Känns svårt att få det snyggt med endast spackel.

Att bara spackla håller inte. Inte ens om man har mjukfog. Efter något år spricker fogen när det rör sig. sätt pappersremsa eller klipp en remsa av renoveringsväv som du limmar och spackla sedan in.
Det bör hålla.

Täckte mina med vanlig platt list

raveper raveper skrev:
Hur menar du med "platt list"? Menar du trälist?

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Att bara spackla håller inte. Inte ens om man har mjukfog. Efter något år spricker fogen när det rör sig. sätt pappersremsa eller klipp en remsa av renoveringsväv som du limmar och spackla sedan in.
Det bör hålla.
Ska nog köra remsa och spackel som vid vanlig skarv. dock i mindre bitar testade med typ 1,5 m och fick inte till nån bra linje.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag använde något som liknade denna för att bygga upp ett hörn i tak.
Min vinkel var 90, men remsan går att vika så mycket som man behöver.
[länk]
Intressant har dock inte sett den hos nån av de "vanliga" återförsäljarna.

Unikt namn
D Duston skrev:
Intressant har dock inte sett den hos nån av de "vanliga" återförsäljarna.
Jag köpte min hos Bauhaus, men såg den mest av en slump när jag stod och påtade runt bland målarsakerna. Det var "omöjligt" att hitta den genom att söka på deras sida på webben.

raveper raveper skrev:
Ja vanligt foder. Eller smyglist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.