Hej
Har köpt svart silikatfärg som de blandade till mig i butik (Nordsjö).
Den såg inte så svart ut när de blandade och vi ifrågasatte det men de sa att den blir så svart den kan bli när den kommer upp på väggen så den ska vara så.
Jag har kollat på nätet och visste om att svart silikatfärg inte blir kolsvart utan mattare gråsvart. Men nu har jag målat ett laget och tycker inte det blev som jag föreställt mig.
Jag hade tänkt mig att svart ändå skulle vara mer mörkgrå?
Kan de ha blandat fel nyans till mig i butiken? Hur tar man fel på svart liksom.
Ni som målat med svart silikatfärg hur blir den svarta färgen. Tror ni det räcker att jag målar fler lager bara, kanske det är det gula teglet under som lyser igenom på en målning?
Har köpt svart silikatfärg som de blandade till mig i butik (Nordsjö).
Den såg inte så svart ut när de blandade och vi ifrågasatte det men de sa att den blir så svart den kan bli när den kommer upp på väggen så den ska vara så.
Jag har kollat på nätet och visste om att svart silikatfärg inte blir kolsvart utan mattare gråsvart. Men nu har jag målat ett laget och tycker inte det blev som jag föreställt mig.
Jag hade tänkt mig att svart ändå skulle vara mer mörkgrå?
Kan de ha blandat fel nyans till mig i butiken? Hur tar man fel på svart liksom.
Ni som målat med svart silikatfärg hur blir den svarta färgen. Tror ni det räcker att jag målar fler lager bara, kanske det är det gula teglet under som lyser igenom på en målning?
Det står väl färgkod på burken? Att maskinen skulle blanda fel är ganska osannolikt.
Att bedöma resultatet innan du är klar går inte att göra.
Är ytan primad och första strykningen blandad med binder eller hur ser instruktionerna ut för just den färgen?
Att bedöma resultatet innan du är klar går inte att göra.
Är ytan primad och första strykningen blandad med binder eller hur ser instruktionerna ut för just den färgen?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Kolla koden på burken ...
Jag brukar köpa bruten färg på Bauhaus, och det är mer regel än undantag att de slår in fel kod i maskinen så man får fel färg...
Jag brukar köpa bruten färg på Bauhaus, och det är mer regel än undantag att de slår in fel kod i maskinen så man får fel färg...
Hej
Färgkoden står som S-9000 N.
Japp målad med silikatbinder först enligt instruktioner.
Därefter står det att man antingen kan späda med binder 2:1 eller ingen spädning vid ommålning.
Jag trodde jag var klar det var därför jag frågade. Men antar att ni menar att jag behöver fler lager färg?
Färgkoden står som S-9000 N.
Japp målad med silikatbinder först enligt instruktioner.
Därefter står det att man antingen kan späda med binder 2:1 eller ingen spädning vid ommålning.
Jag trodde jag var klar det var därför jag frågade. Men antar att ni menar att jag behöver fler lager färg?
S9000-n är det svartaste man kan få, men ja det det där ser grått utLovestar skrev:
Hmm ja då kan jag nog inte gå till butiken och klaga då. Jag målar om så får jag väl se vad som händer.D Druxz skrev:
Ingen som målat med silikatfärg och fått liknande problem?
Just nu är inte eldstaden besiktad men kanske i framtiden. Därför jag valde silikat.
Det är lurigt med Silikat tycker jag, vi valde ut en skitfin grön kulör och rollade upp på väggen, 3 strykningar och den vart ljusår från den kulören vi hade tänkt oss, och även från färgproverna.
Märkte dock en lustig sak, att färgen som torkat in i tråget hade fått rätt kulör, men den på väggen fick en annan.
Min upplevelse är att något händer i reaktionen med mineraliska underlag, synd bara att färgbutiken inte kan kompensera för detta när dom bryter Silikat.
Hur är kulören hos er, i det som är intorkat i tråget?
Märkte dock en lustig sak, att färgen som torkat in i tråget hade fått rätt kulör, men den på väggen fick en annan.
Min upplevelse är att något händer i reaktionen med mineraliska underlag, synd bara att färgbutiken inte kan kompensera för detta när dom bryter Silikat.
Hur är kulören hos er, i det som är intorkat i tråget?
Silikatfärg kan avvika mer mot NCS-kulören än en filmbildande färg då den härdar bl.a. genom reaktion med underlaget (kalk i underlaget är viktig för denna härdmekanism). Är inte lätt för butiken att kompensera för detta då det beror på underlaget det målas på. Ju mörkare kulör desto större sannolikhet för avvikelse. Detta var butiken där jag köpte Nordsjös silikatfärg väldigt tydlig med att förmedla till mig. Att färgen får annan färg i färgtråget när den torkat beror sannolikt på att den härdat på annat vis jämfört med på väggen.
Jag ställer mig lite frågande till hur eldfast silikatfärgen är då enkomponentsilikatfärger ofta (alltid?) har iblandat organiska material (akrylat) i färgen för lagringsbarhet och användarvänlighet. Men bara en tanke/känsla, dvs inte från någon säker källa
Jag ställer mig lite frågande till hur eldfast silikatfärgen är då enkomponentsilikatfärger ofta (alltid?) har iblandat organiska material (akrylat) i färgen för lagringsbarhet och användarvänlighet. Men bara en tanke/känsla, dvs inte från någon säker källa
Redigerat:
Jag får helt enkelt måla mera och hålla tummarna och se hur det blir i slutändan.A anhack skrev:Silikatfärg är inte färgbeständig som en filmbildande färg då den härdar bl.a. genom reaktion med underlaget (kalk i underlaget är viktig för denna härdmekanism). Är inte lätt för butiken att kompensera för detta då det beror på underlaget det målas på. Ju mörkare kulör desto större sannolikhet för avvikelse. Detta var butiken där jag köpte Nordsjös silikatfärg väldigt tydlig med att förmedla till mig. Att färgen får annan färg i färgtråget när den torkat beror sannolikt på att den härdat på annat vis jämfört med på väggen.
Butiken sa tyvärr inte detta till oss. Vi frågade till och med efter blandningen varför inte färgen var mer svart i burken men de sa bara att detta är det mörkaste som går det blir svart när det sitter på väggen sen. Som att det blev bättre kulör på väggen än i burken. De borde ju vetat och sagt till noobs att detta beror på vart vi målar.
Ja jag kan inget om sånt bara läst mig till detta på nätet när jag läste om silikatfärg och vilken färg som var bäst på öppna spisar. Då stod det att silikatfärg inte kan brinna utan underlaget är det som går sönder först och färgen spricker inte vid eldning eller avdunstar farligt material. Men de källorna jag hittat kan ju så klart vara fel men såg det på minst två ställen.A anhack skrev:
