4 603 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Erfarenheter men Ardex 820?
Tjo!
Jag är intresserad av att höra personers erfarenheter av att använda Ardex 820 både från hemmafixare och målare. Vore kul att höra fördelar och nackdelar.
Enligt länken nedan verkar det vara ett lätthanterlig material där du sparar tid och pengar.
Jag har kört med Beckers, Miduns (rullspackel) och Jotun tidigare och är nöjd med dem.
Jag är intresserad av att höra personers erfarenheter av att använda Ardex 820 både från hemmafixare och målare. Vore kul att höra fördelar och nackdelar.
Enligt länken nedan verkar det vara ett lätthanterlig material där du sparar tid och pengar.
Det är oslagbart det bästa spacklet du kan använda. W820 eller 828 om du inte har behovet av att kunna rolla på spacklet. Har använt enbart detta spackel sedan jag testade det för första gången (10 år sedan). Fyller väldigt djupa håligheter, smidigt att arbeta med, krymper och spricker inte, torkar fort och smidigt att ha stående hemma i torr form då du inte behöver tänka på frysrisk eller att det blir gammalt. Nackdelen med det är att det dammar mycket när man slipar det. Men eftersom det är så lättarbetat och inte krymper går det att applicera på ett sätt som gör att du inte behöver slipa så mycket.
Har börjat använda det och tycker det funkar sjukt bra! likt som du säger. Den enda utmaningen jag har är att få till blandningen som jag vill ha den. Vilket är något som jag kommer lära mig ju mer jag använder det! Just att jag slipper har olika spackel för olika moment är helt oslagbart, utan jag blandar det efter behov!
Så jag kan bara rekomendera denna produkt helt klart!
Så jag kan bara rekomendera denna produkt helt klart!
Efter mycket fundering så ska vi ge oss på att spackla insidan av våra ytterväggar (lättbetong) själva.
Vi var väldigt noggranna när vi limmade dom så de är väldigt släta redan, men blir det bra att spackla lättbetong?
Jag är orolig för att fogarna ska synas, är min oro obefogad? Vi har bara spacklat gipsväggar tidigare, det har gått bra, men aldrig så här stort projekt, med detta materialet.
Jag tycker 820 verkar perfekt för ändamålet, lång öppentid vilket är skönt så man slipper stressa. Jag har tidigare läst att gipsputs inte ska slipas, utan man antingen brädriver, filtar eller stålar det, sen kan man i princip inte göra mer när det härdat klart. men 820/828 är kanske inte gipsputs utan något annat?
Vi var väldigt noggranna när vi limmade dom så de är väldigt släta redan, men blir det bra att spackla lättbetong?
Jag är orolig för att fogarna ska synas, är min oro obefogad? Vi har bara spacklat gipsväggar tidigare, det har gått bra, men aldrig så här stort projekt, med detta materialet.
Jag tycker 820 verkar perfekt för ändamålet, lång öppentid vilket är skönt så man slipper stressa. Jag har tidigare läst att gipsputs inte ska slipas, utan man antingen brädriver, filtar eller stålar det, sen kan man i princip inte göra mer när det härdat klart. men 820/828 är kanske inte gipsputs utan något annat?
828 och 820 går väldigt bra att slipa. Men det dammar mycket. Vi brukar använda oss av en giraffslip kopplad till dammsugaren. Då går det snabbt att slipa och dammar inte så mycket.
Jag misstänker att gipsspacklet kommer torka ganska så fort på vägg av lättbetong och går därför inte att justeras så länge efter applicering. Lycka till.
Jag misstänker att gipsspacklet kommer torka ganska så fort på vägg av lättbetong och går därför inte att justeras så länge efter applicering. Lycka till.
X xLnT skrev:Efter mycket fundering så ska vi ge oss på att spackla insidan av våra ytterväggar (lättbetong) själva.
Vi var väldigt noggranna när vi limmade dom så de är väldigt släta redan, men blir det bra att spackla lättbetong?
Jag är orolig för att fogarna ska synas, är min oro obefogad? Vi har bara spacklat gipsväggar tidigare, det har gått bra, men aldrig så här stort projekt, med detta materialet.
Jag tycker 820 verkar perfekt för ändamålet, lång öppentid vilket är skönt så man slipper stressa. Jag har tidigare läst att gipsputs inte ska slipas, utan man antingen brädriver, filtar eller stålar det, sen kan man i princip inte göra mer när det härdat klart. men 820/828 är kanske inte gipsputs utan något annat?
X xLnT skrev:Efter mycket fundering så ska vi ge oss på att spackla insidan av våra ytterväggar (lättbetong) själva.
Vi var väldigt noggranna när vi limmade dom så de är väldigt släta redan, men blir det bra att spackla lättbetong?
Jag är orolig för att fogarna ska synas, är min oro obefogad? Vi har bara spacklat gipsväggar tidigare, det har gått bra, men aldrig så här stort projekt, med detta materialet.
Jag tycker 820 verkar perfekt för ändamålet, lång öppentid vilket är skönt så man slipper stressa. Jag har tidigare läst att gipsputs inte ska slipas, utan man antingen brädriver, filtar eller stålar det, sen kan man i princip inte göra mer när det härdat klart. men 820/828 är kanske inte gipsputs utan något annat?
Jag har en Planex och en CTM 36 så det ska nog gå bra.C Calose skrev:828 och 820 går väldigt bra att slipa. Men det dammar mycket. Vi brukar använda oss av en giraffslip kopplad till dammsugaren. Då går det snabbt att slipa och dammar inte så mycket.
Jag misstänker att gipsspacklet kommer torka ganska så fort på vägg av lättbetong och går därför inte att justeras så länge efter applicering. Lycka till.
Jag kommer nog primea med P51 innan jag spacklar.
Klicka här för att svara