bjogul skrev:
Känns som en bra tråd att plocka upp för mina problem.
Jag har ett källarrum med väggar i lättbetong. Där har jag tagit bort en vävtapet (jute, inte glasfiber). Alla väggar har sprickor. Dels som efter sättningar av huset, oregelbundna. Men också sprickor/markeringar av var de olika skarvarna finns mellan stenblocken.
I resten av källaren finns också sprickor. Dessa väggar har dock "alltid" varit målade, och det lät vi en målarfirma göra åt oss för ca 2 år sen. Här har tyvärr sprickorna återkommit.
Dels har jag ett behov att bredspackla ojämnheter i mitt rum, dels vill jag om möjligt undvika att sprickor uppstår när jag är klar. Spelar det då någon roll vilket slags duk jag använder, microlit, genväg eller liknande? Jag vill dessutom köpa så billigt som möljigt då det är ett rätt stort rum (40 kvm) som inte kommer användas mycket.
Är nästintill i din situation just nu men med skillnaden att rummet är 1/3 och att det sitter flera tapetlager uppe (ovanpå puts och gips blandat). Löste det sig för dig?

Jag köpte Rustas renoveringstapet och målade den. Mkt billigt och bra. Använd mkt vävlim om du kör det här spåret.
Faktiskt använde jag även Rustas renoveringstapet ovanpå OSB-skiva i det rummet och byggde en 133" bioduk. Finspackel i skarvarna mellan våderna.

Hur upplever du följande egenskaper: yta, tar bort ojämnheter, håller samman vägg, behov av grundmålning?

Jag är mest orolig för hur många lager tapet jag måste rycka ner och hur ytan blir men jag klarar mig kanske ganska bra då :)

B bjogul skrev:
Jag köpte Rustas renoveringstapet och målade den. Mkt billigt och bra. Använd mkt vävlim om du kör det här spåret.
Faktiskt använde jag även Rustas renoveringstapet ovanpå OSB-skiva i det rummet och byggde en 133" bioduk. Finspackel i skarvarna mellan våderna.
Om du överlappar väven 2cm kan du skära båda våderna med samma snitt och skippa spacklingen. Se till att överlappa så mycket att det är lätt att dra bort den inre biten utan att den faller sönder.

• Gilla
Jahnse
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Microlit ser också till att gipsskarvarna inte spricker som de kan göra, jag vet.

När jag byggde för 16 år sedan krävde jag microlit i hela övervåningen och trappväggar i undervåningen (i övrigt hus med ISOblock). Byggaren muttrade lite men det blev snyggt gjort och framför allt snedtaken upp till nock. Överhuvid taget inga sprickor i hörn och där sten möter trä. Allt vitmålat. Vissa väggar - speciellt vid pelletskaminen har tvättats. Hall-och köksväggar smutsas av stora hundar med viftande svansar och har tvättats flera gånger. Microliten skyddar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.