Hej,

Har precis gipsat ett rum på 30kvm och det blir ju en del skarvar och skruvar med hål på någon mm in i gipset. Behöver man spackla skruvhålen eller skarvarna eller kommer en renoveringstapet täcka detta?

Tack!

A andhak2802 skrev:
Hej,

Har precis gipsat ett rum på 30kvm och det blir ju en del skarvar och skruvar med hål på någon mm in i gipset. Behöver man spackla skruvhålen eller skarvarna eller kommer en renoveringstapet täcka detta?

Tack!
Man ska inte ha övertro till renoveringstapeter... Mycket syns igenom. Varför spacklar du bara inte skarvarna och skruvarna som brukligt?

T Tompafix skrev:
Man ska inte ha övertro till renoveringstapeter... Mycket syns igenom. Varför spacklar du bara inte skarvarna och skruvarna som brukligt?
Hej, jo det får bli den lösningen. Satt och kollade på youtube igår och såg precis det du skriver.
Tack!

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Jag underarbetar som vanligt men sätter ändå renoveringsväv eftersom det blir så snygg yta. Den förlåter det sista, så slipningen behöver inte vara 100%.

Anna_H Anna_H skrev:
Jag underarbetar som vanligt men sätter ändå renoveringsväv eftersom det blir så snygg yta. Den förlåter det sista, så slipningen behöver inte vara 100%.
Hej, ja det kan vara ett bra alternativ. Är jag inte helt nöjd med spacklingen är det nog lika bra att göra som du skriver:) Tack!

Jag har också satt renoveringstapet på nya gips, (efter att ha spacklat skarvar och skruvhål) och blir verkligen jättefin yta att måla på. Men lite dubbelarbete är det ju och om man är bra på att spackla så blir det ju också fint med bara det.

F Fredrik99 skrev:
Jag har också satt renoveringstapet på nya gips, (efter att ha spacklat skarvar och skruvhål) och blir verkligen jättefin yta att måla på. Men lite dubbelarbete är det ju och om man är bra på att spackla så blir det ju också fint med bara det.
Tack! Nej är inte bra på att spackla så är nog en bra lösning. Vilket märke på tapeten? Såg att rusta har någon man inte behöver grunda men kanske är skräp:)

Jag har bara kört ”Nyans cover” inköpt på k-rauta men finns ju på flera ställen. Rätt lättjobbad och bara 60cm bred (en del är metern bred) vilket underlättar i själva tapetseringen. Ger ju förstås fler skarvar, men just när man drar upp dem på ett så jämnt underlag som gipsskivor så blir skarvarna nästan osynliga. Jag har gjort lite olika med grundfärg, nu senast drog jag bara två lager täckfärg rakt på och var helnöjd så…

Personligen gillar jag de breda sorterna bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.