Vi har skruvat upp obehandlade furulister som vi nu ska måla.

Jag har dammtorkat furulisterna med fuktig trasa och tejpat för att skydda golvet.

Ska jag börja med att spackla skruvhålen som är försänkta med snickerispackel en gång innan jag grundmålar eller bör jag grundmåla först?

Furulister längs vägg, målarverktyg och -tillbehör, skyddande tejp på golvet inför målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förväntar mig att snickerispacklet sjunker in lite grand och att jag behöver spackla två gånger innan jag slipar ner det med 120 papper.

Jag har dels läst att det är bra att grundmåla först av två anledningar. Dels så gör grundfärgen att spacklet fäster bättre (stämmer det?), dels så ser man lättare andra skavanker i listen när den är grundmålad och av den anledningen så är det bra att man grundmålar först.

Men jag har också läst att om man slutmålar på en spacklad yta så ser det annorlunda ut än på träet runt omkring. Stämmer det?

Hur ser tågordningen ut? Jag hade tänkt grundmåla en gång med grundfärg och sedan måla två gånger med ytfärgen.

Newbie på detta men vill gärna försöka göra rätt.

Du tänker helt rätt, grunda spackla x2 färdigmåla x2

mvh Målarn

• Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Nästa gång, måla dom innan du sätter fast dom. Sen kan du dutta i hålen på 5min.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Att måla först innan montering är nog alltid effektivast. Men bortsett från det spelar det ingen roll med ordningen för dina spacklingar bör vara lika små som spikskallarna. Jag brukar klyva en japanspackel med vinkelslip för att få en lagom stor spackelspade. Det hjälper också att använda spackel som inte krymper.
En burk med ultralätt fyllspackel och en modifierad japanspackel på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Idag har jag och sonen Gustaf hjälpts åt och grundmålat lister samt duttat i snickerispackel.

Jag hade glömt bort hur mycket snabbare det går att måla listerna innan de sätts upp.

Jag ska skaffa en smalare japanspackelspade nästa gång och inte glömma bort att stryka bort överflödigt spackel innan det börjat torka. ;)

En fråga till: Kan jag måla en gång med slutfärgen på de listor som ej ännu är uppsatta eller finns det risk då att spacklet lyser igenom om det bara är ett lager färg utanpå?

• Nygrundmålade lister och spackel på snickerier inomhus med arbetsmaterial synligt.
    Skapa konto
  • Person grundmålar och spacklar lister på golvet, med färgburk och spackel intill.
    Skapa konto
Du behöver två lager färg på spacklet,annars syns det. Blir matta fläckar.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.