38 348 läst ·
13 svar
38k läst
13 svar
Återkommande sprickor i gipsvägg
Jag har gipsade väggar och i hälften av alla gipsskarvar så uppkommer de sprickor.
Har satt latexfog, glasfiberband och spacklat om och om igen, men dessa sprickor återkommer gång på gång...
Förstår om gipsskivor kan röra sig lite grann, men jag tycker latexfogarna ska stoppa de mesta.
Hjälper det att sätta en latexfog sist av allt i sprickorna? Eller kommer dessa också att spricka upp efter nån dag?
Har satt latexfog, glasfiberband och spacklat om och om igen, men dessa sprickor återkommer gång på gång...
Förstår om gipsskivor kan röra sig lite grann, men jag tycker latexfogarna ska stoppa de mesta.
Hjälper det att sätta en latexfog sist av allt i sprickorna? Eller kommer dessa också att spricka upp efter nån dag?
Latexfog stoppar ingenting. Är det som är vitsen med latexfogar. Att de ger med sig.rahkko skrev:
Läser man gipsskivetillverkarnas anvisningar så finns det bara ett som gäller vid spackling av skarvar -- pappremsor. Har använt det genomgående i hela huset (tillsammans med plåtprofiler i både ytterhörn och innerhörn) och har inte haft en endaste spricka än (spacklade och tapetserade i juni).
Pappersremsor är det som gäller, ingen riktigt målare som använder glasfiberväv, rena skitet. Jag fick höra detta av en målare då jag också råkade ut för samma tråkiga sprickor gång på gång. Nu har jag satt papp o det har bara spruckigt upp igne på ett ställe av de 5 springorna.
Tyvärr hjälper nog inte papperremsor om du har en spånskiveskarv lodrätt med fönsterkanten. Trä rör sig beroende av årstiderna och sprickor bildas speciellt lätt om man lägger en skivskarv lodrätt med fönster/dörrkarm.
Spricker fogarna är det något fel med underarbetet. Jag vet inte vad som finns under skivorna men är det plywood skall man lägga gipsskarvarna på andra ställen plywoodskarvarna. Det gäller också att skruva fast både plywoodskivorna och gipsskivorna på rätt sätt. Det är ju också viktigt att reglarna är ordentligt förankrade.
Latexfog är värdelöst. Oftast funkar det till en början, men tillslut torkar det och spricker. Man ska inte använda det i rörliga fogar, bara i hörn och liknande.
Latexfog är värdelöst. Oftast funkar det till en början, men tillslut torkar det och spricker. Man ska inte använda det i rörliga fogar, bara i hörn och liknande.
Klicka här för att svara