Hjälp! Tapetserade vårat kök med denna tapet för ca 2 år sen och nu vill jag ha samma tapet på en vägg i anslutning till köket men vet varken vad den heter, vilket märke eller vart jag köpte den. Letat på nätet men hittar ej. Nån som vet?

• Damaskmönstrad tapet med paisley-inspirerade ornament i lila och grå nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Hmm, mönstret kallas i alla fall damask men de är ofta ganska lika och inte helt lätta att skilja åt. Jag hittar flera liknande men inte exakt din tapet. Du råkar inte ha nån välsorterad tapetbutik i närheten där du kan be om hjälp?

BirgitS
Jag har bara hört den typen av tapetmönster kallas för medaljongtapet (damask på svenska är ju normalt https://sv.wikipedia.org/wiki/Damasker).

Har du prövat med att kolla kontoutdrag, kreditkortsräkningar och liknande från den tiden för att kanske kunna få fram var någonstans du köpte tapeten?

Välkommen till forumet också!

Düsseldorff
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har bara hört den typen av tapetmönster kallas för medaljongtapet (damask på svenska är ju normalt [länk]).

Har du prövat med att kolla kontoutdrag, kreditkortsräkningar och liknande från den tiden för att kanske kunna få fram var någonstans du köpte tapeten?

Välkommen till forumet också!
Damask och medaljong är snarlika mönster.

BirgitS
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Damask och medaljong är snarlika mönster.
Var finns det någon beskrivning av skillnaden?
När jag söker på damask får jag upp engelska sidor som beskriver den sorts vävteknik som heter damast på svenska.

A Amadeusbjörkman skrev:
Hjälp! Tapetserade vårat kök med denna tapet för ca 2 år sen och nu vill jag ha samma tapet på en vägg i anslutning till köket men vet varken vad den heter, vilket märke eller vart jag köpte den. Letat på nätet men hittar ej. Nån som vet?
Jag frågade google och de säger att bilden heter damask, men det spelar nog inte så stor roll. Sökte alltså efter bilden på google och den verkar inte ligga ute. Det bästa är nog ändå om du försöker komma ihåg var du köpte den. Fundera lite var du kan tänka dig att handla tapeter och var du handlade byggvaror för två år sedan?

Ta med bilden till en färgbutik ska inte underskattas, de har ofta riktigt bra koll på olika kollektioner.

Tack alla för era svar och eran hjälp. Vi kom på vart vi köpt dom och mailade butiken och fick svar.

BirgitS
Kan du inte berätta vad det är för tapet?
Det kan vara någon annan som i framtiden har samma fråga.

Blad-mönstrad tapet i grönt, rosa och beige, användare frågar efter dess namn och tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Är det någon som kan veta vad denna tapet heter eller vem som kan ha tillverkat den? :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.